Gå till innehåll

Meddelanden från Windows säkerhetscenter


kiwi01

Recommended Posts

Fråga 1
Bifogar kopia av meddelandet (kom för ett par veckor sedan) som förbryllade mig och som jag ännu inte förstår avsikten med. Jag har haft många kontakter med Canon under året så det var dem jag först misstänkte – ska de lansera en ny skrivare och gör reklam för det. Men så kan det ju inte vara, meddelandet kommer  från Windows Säkerhetscenter. Så vad vill de med detta meddelande – ”Launch App”? Launch betyder ju både lansera och starta (och en hel del annat också). Skriver jag ut för sällan eller kanske för ofta???

 

Fråga 2
Med viss regelbundenhet får jag avi om Windows hälsotillstånd som så gott som alltid går ut på att inga hot hittats. Utom nu häromdagen. Första meddelandet löd att ett ev skadlig app hittats, meddelandet upprepades dagen efter med uppmaning om att gå till säkerhetscentret och åtgärda problemet, ett tredje meddelande kom idag som jag av misstag raderade så jag minns inte den exakta ordalydelsen – Windows Defender har sök igenom appen,  och om jag förstår det rätt har inget harmfullt inträffat.
Jag var själv inne på säkerhetscentret igår med jag vet inte vad jag skulle leta efter. Jag har själv inte installerat någon ny app och inte lagt märke till något främmande. Såvida det inte är Microsoft/Windows själv som är orsaken till det hela. Så som de rotar och gräver överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. "Launch app" kan nog närmast översättas med "starta app". Enligt en webbsida så är det meningen att man starta Windows Store och ladda ner en app som kan ge en information om skrivarens status. Mer information om detta kommer upp när man klickar på texten "Launch app". Detta är inget man måste göra utan vill man inte ha appen så kan man stänga av visningen av utskriftsmeddelanden i Åtgärdscentret. Hur vill du göra?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Det låter som att jag åtminstone för närvarande kan ignorera uppmaningen. Jag har andra sätt att kontrollera och se om skrivaren/skrivarna är av eller på och fungerar eller inte samt felsöka. 

 

Och när det gäller min fråga två här ovan får jag väl anse att Windows Defender har åtgärdat den eventuella harmfulla appen då inget nytt meddelande om problem har inkommit. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 2 om harmfull app.

Appen som ev kunde vara harmfull har Defender  identifierat som PUABubdler win 32/Piriform Bundler.
Defender har lagt den i karantän, ingen åtgärd behövs, sägs det.

Eventuell har den kommit med Speccy, men den har jag haft i flera år så varför skulle den börja spöka just nu?
Inga nya meddelanden har kommit från säkerhetscentret de senaste dagarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Defender har lagt filen i karantän så behöver du inte göra något mer.

Identifieringen innebär att det är en av Piriforms filer (Speccy, CCleaner mm) och att orsaken är att det ingår ett reklamprogram i installationsfilen. Orsaken till att den pekas ut nu kan vara att Defender just har lärt sig att känna igen filen. En annan möjlig orsak kan vara att du eller programmet själv har laddat ner en ny version.

PU står för potentially unwanted, alltså möjligen oönskad, så det är ju inte något som direkt är farligt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...