Gå till innehåll

Misslyckad installation av K3b brännarprogram i Zorin Os Lite 16.3


Recommended Posts

Jag misslyckades först med att installera K3b brännarprogram för CD, DVD och Blu-ray skivor via Zorin Programvara.

Efter detta så hittade jag en film på youtube om hur de installerade K3b brännarprogram via Terminalen.

De skrev bara in i Terminalen:

sudo apt-get install k3b -y

Klickade på Enter, skrev in lösenord och klickade på enter en gång till.

Jag provade detta och det fungerade. Den installerade versionen av Brännarprogrammet K3b blev version 19.12.3

https://www.youtube.com/watch?v=2Uf1S8Bnz5k

Den version av K3b som fanns i Zorin Programvara var version 23.08.4

Jag provade med K3b brännarprogrammet att kopiera en musik från en CD-R skiva till en CD-RW skiva och det gick bra.

Det gick också bra att snabbradera CD-RW skivan med K3b.

Är det någon eller några på forumet som provat de övriga funktionerna i K3b och som vill berätta vad de tycker om brännarprogrammet K3b?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
44 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

sudo apt-get install k3b -y

apt-get fungerar ju som du märkt men man kan skippa -get (kanske lite beroende på dist?) -y kan man också skippa men då får man "manuellt" bekräfta att man vill installera.

 

44 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

Är det någon eller några på forumet

För min del slutade jag att använda CD/DVD för många år sedan..

Tillägg:

Vill du avinstallera kan du i terminalen skriva

sudo apt purge k3b

Sen kan man ju städa bort gamla rester med

sudo apt autoremove

 

Redigerad av Mikael63
purge
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så kommer man endast åt filerna i Hemkatalogen, Hempartitionen i Zorin Os Lite 16.3 med brännarprogrammet K3b?

Om jag fattar det rätt så går det bara att bränna filerna som finns i hemkatalogen på en skiva med K3b i mitt Zorin?

Ska jag bränna andra filer som finns i datorn eller på ett usb minne på en skiva med K3b så måste jag först kopiera filerna till Zorin Hemkatalog om jag fattar allt rätt?

När jag tittar på Zorin Os Lite 16.3 förinstallerade brännarprogrammet Xfburn så verkar jag bara komma jag åt filerna i Filsystemspartitionen och Hempartitionen i Xfburn?

Såvitt jag kan förstå så är det så här som jag försökt beskriva det i dessa fall.

Har jag rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Mikael63 sade:

Är det inte bara så att dialogen som visas när man ska ange källfilerna är lite.. "yxig"? Att du behöver gå via /media/användarnamn/USB-minne osv?

Tack för förslaget Mikael63.

Jag har kollat en del i både K3b och Xfburn.

Jag tror att ska jag komma åt filerna från andra platser i datorn än Filsystemspartitionen eller Hempartitionen så måste jag troligen kopiera filerna till Hempartitionen i Zorin Os Lite 16.3 innan jag kan bränna dem till en skiva.

Om det blir aktuellt att bränna en skiva i Zorin Os så bör det gå lätt att kopiera filer till Zorins Hemkatalog innan bränning.

Jag har i datorn dessutom W10 och W11 förutom Zorin och i W10 så har jag brännarprogrammet AnyBurn.

Mikael63, tack i alla fall för att du försöker hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Mikael63 du har rätt när det gäller brännarprogrammet Xfburn.

I Xfburn kommer man åt Filsystem och under Filsystem finns Media som du säger.

Under Media ser jag USB minnets filer och min andra interna hårddisk som heter Hyllan plus dess mappar och filer, samt verkar ha åtkomst till dem.

I K3b verkar jag bara kunna komma åt Hemkatalogens filer.

Man kan här i K3b välja Arkiv, öppna och komma till övriga datorn, men av någon anledning så verkar man inte kunna komma åt mapparna och filerna, man kan bara se mapparna men inte göra något och man ser inga filer.

Jag fick ju en gammal version av K3b när jag installerade den via Terminalen K3b version 19.12.3

Den nyaste versionen av K3b verkar vara version 23.08.4

Se eventuellt en skärmbild av Xfburn nedan.

Skrmbild_2024-01-07_10-42-07.thumb.jpg.1c269314164bdd7c14ab54f0ddea07dc.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mikael63 sade:

I k3b finns pilar för att navigera "uppåt" i filstrukturen så att man även där kommer åt media och därmed även externa enheter.

Du har rätt igen Mikael63 och jag Jag hade fel igen angående brännarprogrammet K3b i Operativsystemet Zorin Os Lite 16.3.

Det går att komma åt filer och mappar från hela datorn med K3b.

Det gäller bara att klicka på rätt ställe, plats i programmet som du visar med din bild, men jag får klicka på en annan plats i min version av K3b version 19.12.3.

Jag försöka visa detta med en bild.

Jag misslyckades med att göra en skärmbild av detta i Zorin Os så det fick bli en bild av detta med mobiltelefonen istället.

K3b.thumb.JPG.6174db8681124f357d6f598d73f6e667.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, Mikael63 sade:

Okej, ja det kanske ser olika ut beroende på skrivbordsmiljö, jag testade detta i Cinnamon.

Kommer du inte åt samma innehåll om du stegar dig uppåt med "min" knapp, röd pil?

Jag kommer åt usb minnen, Filsystem och home om jag går din väg enligt din röda pil, men under mediahp-kund så ser jag inte de övriga partitionerna i datorn.

Skrmbild_2024-01-08_10-36-18.jpg.34a75ec8a7cf70679e8b2c6e08c1f2f5.jpg

Redigerad av Vinterfiskaren
La till Filsystem och home till texten, la till ett kommatecken
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...