Gå till innehåll

BankID problem med att identifiera sig


Venoms
Gå till lösning Löst av Venoms,

Recommended Posts

Scenariot är följande:

Startar banken på datorn och ska logga in med BankID. Scannar OR koden och ska skriva in lösenordet vilket går bra och trycker på knappen som växlar till blå färg, Freeze, BankID fryser helt. Jag startar om telefonen och testar att logga in via telefonen till bankappen vilket funkar. Gör mina räkningar och ska godkänna. Kommer lika långt som ovan med samma resultat.

Nu ringer jag BankID support. Vi går igenom tömning av cachen etc.. utan resultat. Tilläggas är att jag hade samma bekymmer för ca 2 v sedan då jag gick in på banken för att få hjälp. Där sa de att "Din telefon är för gammal, köp en ny". Det blev inte så, Min Galaxy S6 Edge med android ver 8 är fullt godtagbar vad gäller systemets prestanda etc för BankID. Ominstallation av BankID app den gången löste problemet. Nu kunde de inte hjälpa via telefonen utan hänvisade till banken på Måndag.

Jag löste problemet, men undrar om ni har en tanke på vad som gjorde att det blev som det blev?

Lösningen: Funderade på förändringar jag gjort sedan senaste månaden, (det funkade tidigare)? Går in i apparna och börjar leta. Jag hittar en google VR, undra när den kom dit? den inaktiveras liksom andra skumma google appar. Avinstallation av Brave webläsare. Avinstallation av en sömnapp som håller koll på när man somnar och hur bra eller dåligt man sover, spelar in ljud etc t.ex. om man snarkar samt väcker upp på morgonen på ett mycket behagligt sätt. Kort sagt en bra app men nu avinstallerad.

Startar om telefonen efter allt detta och testar BankID app som fungerar precis som innan alla problem uppkom. 

Min tanke om problemet: Något av alla appar jag inaktiverade eller avinstallerade måste ha tagit en speciell minnesplats i anspråk vilket måste varit samma plats som BankID gör. Eftersom BankID är viktigast får annat stryka på foten och försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID är hopplöst ostadigt i min telefon (Nokia 2.2, 2019), när en rutkod har lästs in. 😞 Så var det inte förut. Det mesta från Google är inaktiverat, och så många program har jag inte. Misstänker att telefonens arbetsminne (2 GB) är för litet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JoWa sade:

BankID är hopplöst ostadigt i min telefon (Nokia 2.2, 2019), när en rutkod har lästs in. 😞 Så var det inte förut. Det mesta från Google är inaktiverat, och så många program har jag inte. Misstänker att telefonens arbetsminne (2 GB) är för litet.

Jag har 128gb i min totalt minne. Jag misstänker att systemet i sig tar vad den behöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Lösningen: Funderade på förändringar jag gjort sedan senaste månaden, (det funkade tidigare)? Går in i apparna och börjar leta. Jag hittar en google VR, undra när den kom dit? den inaktiveras liksom andra skumma google appar. Avinstallation av Brave webläsare. Avinstallation av en sömnapp som håller koll på när man somnar och hur bra eller dåligt man sover, spelar in ljud etc t.ex. om man snarkar samt väcker upp på morgonen på ett mycket behagligt sätt. Kort sagt en bra app men nu avinstallerad.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...