Gå till innehåll

Vätska på moderkortet


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Hej alla, jag satt och tittade på en Youtube video https://youtu.be/AUaJ8pDlxi8?si=893HEZ4PnZVmeK4b och ca 14:13 in i videon så är det någon vätska som flödar över kortet. Vad är det för vätska? I en annan video så sitter samma person och beklagar sig över vattenskadade datorer så det där kan väl inte vara vatten eller dyl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
57 minuter sedan, Thord sade:

Hej alla, jag satt och tittade på en Youtube video https://youtu.be/AUaJ8pDlxi8?si=893HEZ4PnZVmeK4b och ca 14:13 in i videon så är det någon vätska som flödar över kortet. Vad är det för vätska? I en annan video så sitter samma person och beklagar sig över vattenskadade datorer så det där kan väl inte vara vatten eller dyl?

 

Stämmer! Det är inte vatten som "flödar" på kortet. Det är helt enkelt flytande flussmedel. 
Eftersom kretsen är ytmonterad och det sitter en ofantlig mängd ben på ICn krävs det en speciell lödteknik för att löda om kretsen. För ändamålet använder man flytande flussmedel. Flussmedlet ser till att avlägsna oxidation på lödöarna samt hjälper lodet att inte flyta ihop så kretsens ben blir kortslutna. 
Jag skickades till Japan i tjänsten för att lära mig denna lödteknik och användning av en lödpenna och inte specialverktyg, som tillverkarna använder sig av.

Här är en länk till Kjell om du är intresserad av att ta del av flytande flussmedel.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/flussmedel/weller-lw25-flussmedel-i-vatskeform-p40376

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. Jag har inga lödkunskaper över huvud taget eller elektronikkunskaper. Det enda jag vet är att fukt/vatten inte går ihop med datorer eller telefoner så därför blev väldigt nyfiken när jag såg något som rann över moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som inte är insatt är det inte helt enkelt att förstå. Videon visar inte vilken färg det är på det som "rinner" ut på kretskortet. Flussmedel är generellt en brun vätska. Redan på 1980-talet insåg man att röken som bildas när flussmedel förångas är cancerogen. Man jämför lödröken med tobaksrökning.
 


 

 

CB518FEF-DF00-4CAF-A287-4732CB4B60C9.jpeg.8f7fef6f690b232bd143753d79e57436.jpeg 
 

D646B587-6DE6-4071-AB48-84F08B83B990.jpeg.1863816cdf5d63d2a28771b8fdbd1891.jpeg

 

Jag tog ett par bilder på min burk med flussmedel och min "tub" med flussmedel. Burken har den fördelen att det sitter en pensel fast i locket. Det gör att jag kan "måla" på flussmedel på en större yta på ett lätt sätt.

"Tuben" har en smal öppning i den metallnål som sitter i öppningen. Fördelen med "tuben" är att jag kan applicera en liten droppe på det specifika lödstället som är aktuellt.

När jag köper lödtenn, "rullen" på bilden, köper jag lödtenn med flussmedel i själv lödtennet. Bäst är lödtennet när det finns 5 "kanaler" med flussmedel i lodet. Flussmedlet flyter ut jämnare på lödstället än de lödtennstrådar som har 1-3 kanaler. 
Jag kan löda med blyfritt lod också men det kräver högre värme än blyat lod för att flyta ut. Med högre värme ökar också risken för att pläteringen (kopparbanorna på kretskortet) lossar och då får man större problem eftersom det är svårt att laga.

Dagens elektronik använder blyfritt lod och bör, om det lagas professionellt, lagas med blyfritt lod. Blanda blyat och blyfritt lod rekommenderas inte. Om man använder blyat lod vid en reparation bör man avlägsna det blyfria lodet vid lödstället innan det blyade lodet appliceras. Avlägsnandet av bly i lod är av miljöskäl.

Nåja, allt detta är överkurs så jag avslutar här.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...