Gå till innehåll

Makrotangentbord


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Någon här som använder ett makrotangentbord?

Jag är intresserad av ett litet (billigt?) makrotangentbord som kan programmeras via VIA.
Mer specifikt är det att kunna spela in ett makro, hur detta fungerar i praktiken osv.

Jag har redan två makrotangentbord av typen "SayoDevice". De fungerar precis som önskat men där finns några brister, särskilt i Linuxmiljö, och jag vet inte hur länge de kommer att "supportas". De programmeras inte via VIA och jag börjar nu se mig om efter en backup-lösning för dessa, eller för en av dem. Egentligen är det i Windowsmiljö jag "behöver" detta.

Jag har även en Halfmoon och där använder jag Oryx för konfigurationen och man kan även använda VIA men jag har inte testat det, jag är nöjd med hanteringen via Oryx och vill inte "messa till det". En begränsning där är att jag bara kan spela in, eller ha, fem tangentsimuleringar och jag behöver fler.

Tilläggas då att jag HAR Autohotkey för nästan alla funktioner men det specifika som jag söker backup-lösningen för ska fungera före inloggning till Windows varför jag inte kan använda hjälpprogram. Det måste ligga i tangentbordet, så som jag har det med "SayoDevice".

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan har två makrotangentbord, men med "vissa brister", vore det inte lämpligt att försöka adressera dessa brister istället för att ställa ännu fler prylar på skrivbordet?

Känns lite slösaktigt att ha flera makrotangentbord, ditt arbetsflöde kan väl knappast vara så komplicerat att du behöver mer än ett egentligen?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de två enkla behöver jag endast ett. Det ena har 2x3 knappar och är det som "behövs". Det andra har 4x4 knappar och är ersatt med Halfmoon. För 4x4 används endast 3 knappar, i Linux-miljö, enbart för att det finns till övers. 4x4 kan ersätta 2x3 hårdvarumässigt.

Det jag vill hitta en backup-lösning för är om mjukvaran för de enkla blir så att säga "obsolete", att de inte längre går att använda pga. uppdateringar av OS/webbläsare.

Jag behöver inte köpa hem ytterligare hårdvara nu om jag får veta vad jag behöver skaffa om/när jag inte längre kan använda de jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...