Gå till innehåll

Hantera samtal och SMS/MMS från PC?


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Söker en applikation som medger att jag från en PC (Windows) kan ringa och besvara samtal i mobilen, inte via datorns headset.
Samma applikation ska medge att man kan ta emot och skicka SMS/MMS samt även kunna radera dessa, i mobilen.

Jag har Google Messages som fungerar utmärkt gällande SMS/MMS men där kan jag inte hantera samtal.

Med MyPhone Explorer kan jag hantera samtal men inte skicka MMS (ta emot går bra) och inte radera SMS.

MightySMS och MySMS som jag använt för länge sedan tycks sakna samtalshanteringen.

Med Microsofts Telefonlänk krävs ett Microsoftkonto och jag vill inte skaffa ett sådant "fejk-konto" bara för att nyttja Telefonlänk. Kan dock testa det om inga alternativ finns, alternativ som jag alltså söker nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt imponerad över telefonlänk. Jag lägger luren där borta ansluter med dator och när jag vill göra saker så säger den att jag måste klicka på telefonskärmen. Poängen var väl att jag inte skulle behöva göra saker på telefon. 

Men varför fungerar inte kombination Google messages och phone explorer? Verkar ju lösa dina behov? 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tanken var att kunna hantera detta med ett gemensamt program. MPE är inte optimal på andra sätt heller. Behöver ansluta via BT vilket tycks dra ur batteriet (mer än när BT används till headset). Man behöver - tror jag - synkronisera MPE luren/datorn manuellt. MPE är nog bäst när man behöver hantera kontakter.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Ser att jag försökte med detta redan 2017 😉

https://eforum.idg.se/topic/353300-hantera-mobiltelefonen-från-en-dator/

Tillägg: Testar "nr 8" Remote Phone Call igen. Den verkar fungera men är kanske inte riktigt stabil.

När jag avslutade ett samtal (som ringdes via RPC) och gjorde det via headsetet stängdes programfönstret ner och när jag startade på nytt såg det ut som om samtalet pågick fortfarande.

Kan tillägga att jag nu hade svårt att etablera kontakt, via BT, telefon och dator, något som så att säga redan var etablerad sedan tidigare, ex. när jag använde MPE. En tillfällighet kanske?

RPC kan hantera SMS men inte MMS. Vis SMS läggs en signatur till, "Sent with goo.gl/1d9d5". Möjligen kopplat till utvärderingsversionen.

Redigerad av Mikael63
Testar Remote Phone Call (RPC)
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, _.M sade:

En lösning är annars att bli mindre social. På så vis kommer du inte bli besvärad av telefonsamtal och sms och sånt ofog.

Mjo men jag undrar vad arbetsgivare/kollegor/kunder anser om den lösningen? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)
On 2024-02-14 at 10:07, Mikael63 sade:

Ser att jag försökte med detta redan 2017 😉

https://eforum.idg.se/topic/353300-hantera-mobiltelefonen-från-en-dator/
Tillägg: Testar "nr 8" Remote Phone Call igen. Den verkar fungera men är kanske inte riktigt stabil.
När jag avslutade ett samtal (som ringdes via RPC) och gjorde det via headsetet stängdes programfönstret ner och när jag startade på nytt såg det ut som om samtalet pågick fortfarande.
Kan tillägga att jag nu hade svårt att etablera kontakt, via BT, telefon och dator, något som så att säga redan var etablerad sedan tidigare, ex. när jag använde MPE. En tillfällighet kanske?
RPC kan hantera SMS men inte MMS. Vis SMS läggs en signatur till, "Sent with goo.gl/1d9d5". Möjligen kopplat till utvärderingsversionen.

Jodå, Remote Phone Call fungerar, lite förvånande, precis som jag önskar *), om jag då hanterar MMS på annat sätt. Någon "signatur" läggs inte till när man betalat för fullversionen.

*) Jag kan ringa och svara via knapp i applikationsfönstret och jag kan även där se att min telefon är ansluten till telefonens headset. Jag kan hantera telefonen precis likadant som om jag inte har anslutit till datorn, ex. svara och lägga på via headsetet.

Jag tror att man även kan hantera ljudet via datorns headset men tror det krävs ett tillägg för det. Oklart om det också kostar pengar. Eftersom jag "aktivt" inte önskar den funktionaliteten har jag inte undersökt den saken närmare.

image.thumb.png.3fc2f8252b63c1e45922b283cf3d3fad.png

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...