Gå till innehåll

Piltangenter fungerar inte på webbsidor


Japanmannen
Gå till lösning Löst av Japanmannen,

Recommended Posts

Sedan en dryg vecka tillbaka fungerar inte tangentbordets piltangenter på webbsidor. Har inte varit något problem tidigare att t.ex. använda pil ner och upp i stället för att scrolla med musen. I t.ex. Excel och utforskaren funkar det med piltangenterna. Har testat 3 olika tangentbord som funkar i Windows 11 datorerna. Kollade om det fanns nya drivrutiner, men de senaste är installerade. Körde en tangentbordsfelsökning och då hittades ett ospecifierat fel. För att det skulle ha effekt skulle datorn startas om, men efter en omstart var det ingen förändring.

Windows 10 Professional med Edge och alltid de senaste uppdateringarna via Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tyvärr inte inte. F7 ger detta:

F7.jpg.9001a0373c95dd81775b5064422a520e.jpg

Edit: Jag valde Inaktivera, men det gav ingen effekt. Klickade på F7 igen och det var samma. Inaktivera hjälpte inte denna gång heller. Testade 3-4 gånger till, men samma resultat varje gång. Det gick inte att inaktivera textmarkörläget.

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det här https://www.askvg.com/fix-arrow-keys-not-scrolling-webpages-navigating-through-text-in-google-chrome/ fungerar i Google Chrome men förtjänar att provas i Microsoft Edge eftersom Edge också har en caret browsing feature: https://support.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/accessibility-features-in-microsoft-edge-4c696192-338e-9465-b2cd-bd9b698ad19a
To navigate pages with a text cursor, turn on caret browsing. Turn on caret browsing indefinitely by going to Settings and more > Settings > Accessibility and turn on Navigate pages with a text cursor. Jag tycker askvgsajten förklarar bra varför piltangenterna inte fungerar. (Jag har inte läst det som står i Cecilias MS-länk.) Se There is another way to enable/disable Caret Browsing feature in Chrome !

Redigerad av mbgtmari
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
18 minuter sedan, mbgtmari sade:

Det här https://www.askvg.com/fix-arrow-keys-not-scrolling-webpages-navigating-through-text-in-google-chrome/ fungerar i Google Chrome men förtjänar att provas i Microsoft Edge eftersom Edge också har en caret browsing feature: https://support.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/accessibility-features-in-microsoft-edge-4c696192-338e-9465-b2cd-bd9b698ad19a
To navigate pages with a text cursor, turn on caret browsing. Turn on caret browsing indefinitely by going to Settings and more > Settings > Accessibility and turn on Navigate pages with a text cursor. Jag tycker askvgsajten förklarar bra varför piltangenterna inte fungerar. (Jag har inte läst det som står i Cecilias MS-länk.) Se There is another way to enable/disable Caret Browsing feature in Chrome !

Tack för input! 

Det fick mig att söka med andra kriterier och då hittade jag tipset om Group Policy, eller på svenska Redigeraren för lokala principer. Jag aktiverade stöd för Textmarkörläge och sedan inaktiverade jag det för att sedan låta det vara Inte konfigurerat. Och vips så funkar pil upp och ner på Edge webbsidor. Kanske hade låst sig på nåt sätt.

CaretBrowsing.thumb.jpg.3a89596738347c799f9209a5abf8daf1.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Redigeraren för lokala grupprinciper är bra och den borde man använda oftare. Men annars kan man göra samma sak som i Chrome, dvs att man ändrar via Inställningar. Så här såg det ut i min Edge när jag nyss kontrollerade
Edgekeyboard2024-02-20.thumb.png.39b91f7c15fca76c99ec19115c7f9151.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...