Gå till innehåll

Behöver hjälp med vattenpåfyllning i värmesystem (Löst)


MrSimALot

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag kan ju testa att lägga upp en tråd här även om det inte är den sortens forum. Men värmepumpar säljs det ju många av i vårt avlånga land så jag kanske har tur... 🙂

Jag behöver i vart fall fylla på vatten i systemet till min värme här hemma. Senast det gjordes kom installatören hit och gjorde det eftersom jag inte fått en personlig genomgång hur det skulle göras. Vill minnas att killen svängde ut hela fronten och enkelt vred på ett par kranar. Nu tänkte jag själv försöka (har släppt ut luft ur elementen så trycket har sjunkit) men det verkar inte vara så enkelt... Fronten till luftpumpens innedel går inte att öppna med mindre att man demonterar den och genom den lilla luckan kommer jag knappt åt kranarna, än mindre kan jag vrida på dem då de verkar ha fastnat på något sätt. de är omöjliga att rubba!  Vågar inte ta i och det är trångt att komma åt. 😖 Är det någon som kan säga om jag gör rätt eller ej? Kanske tittar jag på fel kranar... Kranarna som ska vridas kallas QM11 och QM13 och jag har ringat in dem på fotot. Innedelen heter Nibe VVM S320.

 

IMG_20240307_163608_8982.thumb.jpg.b0614383323bb61b21a0243c23a8ba83.jpg

 

 

Redigerad av MrSimALot
Löst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har inte jag ett liknande system men kan tänka mig att du har en manual som kan hjälpa dig vidare.. 

Länken jag skickar med är in installatörsanvisning och enligt den tycker jag med min lilla kunskap i ämnet att det verkar ganska noga med det du ska göra för att allt ska vara optimerat. Min absoluta rekommendation, om du inte kan allt om detta är att ringa en rörmokare som hjälper dig.

Påfyllning och luftning finns på sida 35

https://www.nibe.no/assets/documents/24146/231420 -7.pdf

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, MrSimALot sade:

Kanske tittar jag på fel kranar... Kranarna som ska vridas kallas QM11 och QM13 och jag har ringat in dem på fotot. Innedelen heter Nibe VVM S320.

 

9 minuter sedan, Mikael63 sade:

enligt installatörshandboken är det QM11 och QM20

https://www.nibe.eu/assets/documents/18308/231420-5.pdf

(Vi har hittat olika dokument ser jag)

12 minuter sedan, Venoms sade:

Nu har inte jag ett liknande system men kan tänka mig att du har en manual som kan hjälpa dig vidare.. 

Länken jag skickar med är in installatörsanvisning och enligt den tycker jag med min lilla kunskap i ämnet att det verkar ganska noga med det du ska göra för att allt ska vara optimerat. Min absoluta rekommendation, om du inte kan allt om detta är att ringa en rörmokare som hjälper dig.

Påfyllning och luftning finns på sida 35

https://www.nibe.no/assets/documents/24146/231420 -7.pdf

TS skriver att produkten är en VVM S320 men båda länkarna i Venom och Mikael63 går till VVM 320.

Här har jag hittat VVM S320, som ser annorlunda ut mot de två VVM 320 som de bådas länkar går till:

https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/121232/storage/MTIxMjMyLzAvbWFzdGVy

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, X-Men sade:

Här är installatörshandboken till VVM S320:

Ah! Ja illustration där stämmer med Ts foto angående QM11 & QM13.

Avluftningsventilen QM20 ska också öppnas. 

 

Ventilerna är av typ Ballofix och de kan sitta ganska hårt när de inte motionerats. Handtagen kan också kännas ganska hårda beroende på hur man får tag.

Jag brukar använda en skiftnyckel till hjälp. Dock får man ha känsla för hur mycket man tar i så att man inte vrider åt fel håll.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, här var det svar! 👍

 

Jag fick denna länk av Nibe https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/875894/storage/ODc1ODk0LzAvbWFzdGVy och det är väldigt likt dokumentet som X-Men länkade till. Hade kontakt med Nibe själva men de kunde inte ställa upp med mer information 😤 än länken. De nämnde inget om avluftningsventilen QM20... Hade kontakt med installatören i torsdags och han menade på att jag skulle testa annars kommer jag i morgon. Skickade honom ett meddelande i fredags morse (läs: igår 08/03) men ingen hördes av... *Suck*

(Som jag brukar säga: Varför ska ny "bättre" teknik vara sämre än den gamla? På den gamla kombipannan fanns det ETT tabilt vred och öppnade man det kom det in mer vatten. Inget krångel, enkelt att förstå... ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nä, jag har inte fått någon rätt på detta ännu. Fjutt kranarna sitter fast och kommer antagligen att dra sönder saker om man tar i med verktyg. Nibe skyller på installatören och när jag efter två veckor äntligen fick tag i honom så bokar vi ett möte som han aldrig dyker upp till! 🤬 (Det var igår den 22/3). Så nu sitter man här efter 3 veckor med luft i elementen, kranar som sitter, kyligt i huset fast och en tillverkare som inte bryr sig. Har lagt bollen hos Nibe. Nu får de fixa en tekniker som fixar felet billigt! Och gissa vem som borde få den räkningen... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...