Gå till innehåll

Handtag spruckit på kylskåpet


Dag Erlandsson

Recommended Posts

En fråga, ska hjälpa en väninna. Hennes handtag på kylskåpet har spruckit. Beställt ett universal handtag på Amazon.
 Handtag

Om det mot all förmodan inte skulle fungera (gammalt) - om jag då vill borra dit det (nya hål)  Vad bör jag tänka på, vilken typ av borr? Antar metal borr? Är det sedan bara att skruva på dom 2 skruvarna eller måste man ha någon form av plugg? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hjälp oss genom att berätta vad det är för kylskåp. Fabrikat, modell.

De eventuellt nya hålen torde borras med med ett borr som är mindre än de gamla hålen, för att det ska skapas ”gäng-tag” i plåten. Eller, det ska vara ett borr anpassat för medföljande skruv. En syl kan möjligen underlätta vid utmärkning där hålen ska borras.

Men låt oss hoppas att du slipper borra nya hål.

Redigerad av Thirteen
Kompletterar texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Thirteen sade:

Hjälp oss genom att berätta vad det är för kylskåp. Fabrikat, modell.

De eventuellt nya hålen torde borras med med ett borr som är mindre än de gamla hålen, för att det ska skapas ”gäng-tag” i plåten. Eller, det ska vara ett borr anpassat för medföljande skruv. En syl kan möjligen underlätta vid utmärkning där hålen ska borras.

Men låt oss hoppas att du slipper borra nya hål.

Det är en gammal Electrolux, slutet av 90-tal. Funkar bra. Hålen sitter på sidan. Måttmässigt tror jag att tidigare länk kommer att fungera (13 cm mellan hålen). Men om man nu blir tvungen att borra, är det en speciell borr då anpassat för metal? Bra idé med syl för utmärkning. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att handtaget sitter med plåtskruv direkt i dörrens plåt. Mer troligt är att det finns åtminstone blindmuttrar.

image.png.c9570ecf9baacc2ebb3d72fae9e83e2b.png

Det kan också finnas en förstärkning av tjockare metall bakom plåten.

Ska det borras i dörren är det en vanlig borr för metall som ska användas men storleken avgörs ju av vilka förutsättningar som råder.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...