Gå till innehåll

Irriterande "kryss" i Excel


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Hej
När jag försöker klicka på vissa celler i excel kommer fram ett irriterande "kryss / figur" (se bilaga) som gör att jag inte kan klicka på cellen.
Hur får jag bort denna figur permanent?
Tack

Excel-kryss.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dimos sade:

När jag försöker klicka på vissa celler i excel kommer fram ett irriterande "kryss / figur" (se bilaga) som gör att jag inte kan klicka på cellen.
Hur får jag bort denna figur permanent?

Det handlar väl inte om att "få bort" figuren, utan om vad den är till för och förstås hur cellerna kan markeras. Kanske tolkar jag fel men jag tycker det ser ut som att där finns en bild som markerats, som det går att vrida och att flytta på. Är cellen så liten så det är svårt att med musmarkören hitta ett ställe där den kan markeras så borde det gå att markera en cell intill och sen flytta markeringen med piltangenterna.

Kanske inte en förklaring och en lösning, men i alla fall en tanke.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.
Cellen innehåller ingen bild, men den är ganska liten. När jag till cellen men markören/pilen, dyker det upp en figur med små pilar åt 4 håll (vänsterhöger-upp-ner). När jag därefter klickar på cellen, får jag fram den figur jag bifogade innan. Om det finns en bild i bakgrunden, så vet jag inte hur den kom dit
Cellen till höger om den jag pratar om är också lika liten, men jag har inte några problem med den.
Jag ska prova att kopiera andra celler från en annan tabell till denna. Det är kanske formateringarna som spökar!

Tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
47 minuter sedan, MH_ sade:

Fritt ur minnet. Snabbkommandot för "gå till"

Ctrl+g eller [F5]

Någon "merknapp" - > objekt.

Då markeras alla objekt>delete

 

När krysset dyker upp kan jag deleta det. Men det finns där nästa gång jag klickar på cellen. Deletas alltså inte permanent.
Med F5 kommer kan jag ändå inte markera alla kryss, bara ett i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Dimos sade:

Mikael, jag förstår att det är en figur som visas (den finns på flera celler) men den försvinner inte permanent när jag trycker på delete, vilket min tråd handlar om. 

Tänker att det inte är en (1) figur utan "hundrafemtioelva". Att du tar bort en och så finns en till bakom denna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det överhuvudtaget något markerat när du går till:
Ctrl+G+[special...]->objekt->[Ok]

Eller får du meddelandet "Hittar inga objekt"?

********************************************************

Om det skapas objekt ur "tomma intet" så måste det nästan ligga händelseaktiverad kod. Vad ser du om du:

Högerklickar på fliknamnet (längs ner på fliken) och begär "visa kod"

Är det ett helt tomt kodfönster eller ligger det kod däri?

********************************************************

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Mikael:
Jag ser exakt samma resultat som din bild. Det står dock Autoshape följt av olika nummer.
När jag klickar på en av dessa Autoshape kommer det fram ett "kryss" någonstans i arket.
Jag markera alla med ctrl+A och klickar, så får jag fram flera hundra kryss (se bilaga).
Genom att trycka på delete-knappen försvinner inte dessa.
Men genom att klicka på rutan "Dölj alla" så försvinner alla kryss !!! 😃

Men hur dessa kryss-figurer skapades är fortfarande ett mysterium. Tack Mikael, du löste mitt problem! Men det var väl svårt att hitta undermenyerna under Start.
Jag har jobbat med excel i många-många år, men det finns fortfarande saker att lära sig! ☺️
Tack
 

Excel-kryss 2.jpg

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mikael63 sade:

Gjorde du Delete-kommandot så att säga I den dialogen? 

Eller hade du ex. en cell markerad i bladet?

Det finns inget delete-knapp under sista dialogrutan med rubriken "Markering". Under denna rubrik finns 2 rutor: Visa alla och Dölj alla.
Först markerade jag alla med CTRL+A, klickade på en Autoshape, alla kryss-figurer visades, och därefter klickade jag på Dölj alla, så försvann dem.
Men de finns fortfarande gömda i arket, till jag gör tvärtom, dvs markera alla och klickar på Visa alla.
Hur, när och av vem de skapades har jag ingen aning om! 
Samma kryss-fenomen finns även i ett annat excel-dokument, men inte i flera andra dokument jag testade med.
Men nu vet jag hur jag blir av med dem!
Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Dimos sade:

Hur, när och av vem de skapades har jag ingen aning om! 

Har du testat att göra detta?

8 timmar sedan, MH_ sade:

Högerklickar på fliknamnet (längs ner på fliken) och begär "visa kod"

Är det ett helt tomt kodfönster eller ligger det kod däri?

******

50 minuter sedan, Dimos sade:

Men nu vet jag hur jag blir av med dem!

Nja, du döljer dem ju bara 😉

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

jag testade ditt dokument och det funkar att markera alla dokument om du gör det via Ctrl+G

Ctrl+G+[special...]

image.png.8fc05935903dffb8993190f355539229.png

objekt->[Ok]

image.png.6b9fcadda9956c10b36f5a344a16193b.png

Då blir alla dina dolda rutor markerade och du kan trycka [Del] eller [Backspace] eller högerklicka och välj "klipp ut"

Har ingen aning om hur de skapades.  Är det en mall du fått av någon? Autoshapes känns gammalmodigt. Kan det vara något som har skapats när du försökt spara  ett dokument i kompabilitetsläge?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samma här både via Ctrl+G, Special.., Objekt och via Sök och markera, Markeringsfönster, Ctrl+A kan jag ta bort samtliga figurer.

Finns det någon modul i PERSONAL.XLS ?

(visas också vid högerklick på flik/blad - visa kod)

image.png.80302bece41b5b2727ed04f2edeaf106.png

 

Finns det några filer i c:\Users\användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt MH. På det sätt du beskriver kunde jag ta bort alla dessa figurer permanent.
Att spara ett dokument i kompatibilitetsläge har jag väl gjort någon gång, men för det mesta använder jag ett äldre dokument som mall för att skapa ett nytt. Jag har alltså ett dokument till som innehåller samma figurer, med jag kan inte komma ihåg hur det skapade.

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, samma här både via Ctrl+G, Special.., Objekt och via Sök och markera, Markeringsfönster, Ctrl+A kan jag ta bort samtliga figurer.

Finns det någon modul i PERSONAL.XLS ?

(visas också vid högerklick på flik/blad - visa kod)

image.png.80302bece41b5b2727ed04f2edeaf106.png

 

Finns det några filer i c:\Users\användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART ?

Nej, det finns ingen modul, jag får fram en tom sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...