Gå till innehåll

En inloggning känslig för plats - märkligt.


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

För denna historia är det viktigt att jag har två datorer: En laptop med Windows 10 och en desktop med Linux Mint.

Jag lyckades ju aldrig hitta något nytt forum som behandlade mitt datorspel så jag skaffade en inloggning till Discord. Oh så modernt! Känns väl OK dock... Denna inloggning används på båda mina datorer vilka båda har svårt att hålla reda på sin egen plats. Desktopens webbläsare håller dock viss koll via mitt Google konto.

Så sent som på måndagen använde jag min Discord på laptopen och då fungerade det bra. På tisdagen var jag på "stor datorn" och det fungerade också. Men igår, onsdag, ville det sig inte. Det spelade ingen roll hur många gånger jag identifierade pingvinen bland bussfronterna, det ville sig inte. För det  fanns ett inloggningsförsök från en ny plats och jag skulle kontrollera min e-post. Har ingen (Yahoo) e-post på den datorn så jag drog igång min stora maskin och försökte logga in där istället. Men samma resultat... (Här finns en Yahoo inloggning men jag använde den inte).

Så jag tog telefonen och kikade på min e-post. Jo, det fanns ett inloggningsförsök -  från Mölnlycke (!). OK, skumt. Min laptop brukar placera mig i västra Småland eller norra Skåne (fast jag är sydhallänning). Så jag gjorde ett nytt lösenord via länken (Google hjälpte till) men det kunde jag inte använda för jag har inte Discord appen och det fungerade inte på datorerna. Tänk om... Tog upp nyhets widgeten på Win 10 datorn (vädret vid klockan) och kikade. Jodå, plats: Mölnlycke Västra Götaland.  Ridå! Hackaren var jag själv. Har ingen aning om varför det ändrats eller varför Discord reagerade på det (speciellt som min laptop hade varit på ny plats redan på måndagen)  men det gjorde jag "stor sak i".

Så jag skapade ett nytt lösenord själv och skrev manuellt in det i lösenordshanteraren på mina datorer. Min inloggning fungerade sedan bra. Vi får se hur länge det varar. Min "plats" vill kanske snart tillbaka till Markaryd... (Jag tror inte Win 10 datorn är hackad, tror det är något annat som spökar).

Redigerad av MrSimALot
Texten redigerad för bättre läsbarhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att din internetoperatör har skaffat nya knytpunkter eller liknande i sitt nätverk eller att det har varit problem i deras nätverk så att du därför kopplas en annan väg och att du då får en IP-adress från en utrustning som befinner sig på en annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Men jag har aldrig varit med om att en inloggning varit känslig för detta tidigare. 

 

Ber om ursäkt för tecken storleken förresten. Jag skrev texten i Keep-anteckningar och klistrade in den här. Om det stör kan jag fixa det när jag kommer hem. 😔

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Så känslig inloggning har jag inte varit med om heller men jag vet att både Google och Microsoft håller koll på var i världen man är så att man inte kan logga in från Sverige vid ett klockslag och från en annan del av världen en timme senare. Det är ett led i deras strävan att upptäcka hackade konton.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...