Gå till innehåll

Lite grundläggande prepping?


_.M

Recommended Posts

Hur "preppade" är folk här? Jag har sån där mat som håller extra länge och som räcker för ungefär två veckor, jag har inte skaffat någon bra behållare att förvara vatten i. Jag köpte en solcellsladdare en gång i tiden, men jag bör nog skaffa en ny, kanske med dynamo också för säkerhetsskull. Men kontanter, har folk kontanter liggandes hemma för utifall att behov? Hur mycket i så fall? Borde man köpa en kappsäck med guldmynt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontanter finns men det inget "planerat" utan kommer från inväxlade pengar efter utlandsresa och någon affär med en skrotbil.

Här "på byn" går det högst troligt att få handla "på krita" om det skulle bli långvarigt spänningsbortfall eller havererat kassasystem.

Vi har lite extra mat i matkällaren men då kanske som någon slags nödproviant. Gasolgrill och fyllda gaskrukor finns liksom även en "för ändamålet" inköpt gasolvärmare.

Vattendunkar finns men de är ej fyllda, de hinner fyllas på om det skulle behövas och det finns mycket god beredskap vad gäller dricksvattenförsörjningen här i området.

Mest besvär är det att kunna spola i toaletten om man inte fyllt på i badkaret. Vintertid går det att ta in och tina snö om man har plusgrader inomhus, sommartid har vi vid något tillfälle hämtat vatten från poolen.

Blir det riktigt illa skulle vi klara oss bäst i stugan där det finns utedass och vedspis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...