Gå till innehåll

DAB/FM Digital Radio XDR-5400BP av märket Sony


kiwi01

Recommended Posts

Kriser av olika slag duggar tätt, då kan det hända att man letar fram gamla prylar.

För 8 år sedan köpte jag en liten bordsradio, se ovan. Avsikten var helt enkelt att jag föreställde mig att det kan vara trevligt att på köksbänken ha en liten radio att lyssna på i samband med matlagning och diskning exempelvis. Det blev inte mer än ett par gånger; sedan dess har apparaten stått halvt gömd i bokhyllan.

I dag plockade jag fram den. Tryckte på diverse knappar utan att få liv i den, batterierna i var givetvis alldeles för gamla, och var kabeln som man kan sticka i väggkontakten vet jag inte var den är. Till slut lyckades jag få upp batteriluckan, det såg lite märkligt ut inne. Ett av batterierna såg ut att vara ”angripen” av något, en gråvit hård massa – är det något slags oxidering eller kristallisering eller vad? Med hjälp av en brevöppnare hackade jag loss det och kunde sedan skaka ut smulorna. Samt peta ut de tättsittande batterierna och ersätta dem med nyköpta, och trycka in dem i rätt ordning. Tryckte sedan på diverse knappar men inte ett pip hörs.

Googlade lite för att söka information om ifall denna sorts radio fortfarande sänds. Hi-Fi – klubben hade viss information men jag blev inte så mycket klokare.

Kanske ni har svaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterierna har läckt och orsakat skador på komponenter, vilka har jag naturligtvis inte en aning om men det är det som är felet.

För att laga radion får du lämna till någon som har kunskap och möjlighet att löda på kretskort och kan elektronik.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...