Gå till innehåll

Moraliskt stöd inköp ny skrivare eller ej


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Bakgrund:
Jag arbetar (inofficiellt) hemifrån på heltid, när jag inte är ute hos kund. Jag har en gammal (monokrom) laserskrivare som nu har spottat ur sig 20090 sidor.
Skrivaren fungerar fortfarande bra men det närmar sig köp av toner. Den används "privat" men även en del arbetsrelaterat skrivs ut.
Större mängder utskrifter skriver jag ut hos kunden, antingen på plats eller hemifrån (en kollega hos kunden tar hand om dessa)
Förra omgången toner bekostades av min arbetsgivare och det torde fungera även för nästkommande omgång men problemet är att skrivaren är så pass gammal att tonern inte ens fanns hos pappersgrossistens leverantör.

Nuvarande tankegång är att jag helt enkelt beställer toner och bekostar den själv. Dilemmat är detta med åldern på skrivaren. Köpa ny toner till en gammal skrivare som kanske "knäar snart? Köpa ny skrivare när den gamla fungerar - är det försvarbart? I så fall - skaffa en färglaser? Nej, vi har inte haft behovet tidigare och ser inget kommande behov. (Har en bläckstråleskrivare)
Skaffa en som hanterar A3? Nej inte ekonomiskt försvarbart.

Hur skulle ni ha gjort vid motsvarande situation?
Är 20090 sidor mycket eller litet i sammanhanget för en "hemmaskrivare"?

Annat att ha i åtanke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Onekligen är 20090 utskrivna sidor en ansenlig mängd. Allt sliter på mekaniken, som dessutom ofta utgörs av delvis plast. Plast torkar och blir sprött med åren. Beroende på hur gammal skrivaren är kan det bli så att nästa tonerkassett inte kan förbrukas till sin helhet då plastdetaljer i mekaniken gör sönder.

Jag är själv av den kategorin att jag har svårt att slänga sådant som fungerar. Moraliskt blir det ett dilemma, tyvärr. En ny laserskrivare behöver inte innebära en "tung" utgift. Det bör dock beaktas vad skrivaren kostar och vad priset på tonerna innebär. En dyrare skrivare med något dyrare toner kan i längde bli mindre kostsam då utskriften per sida blir lägre. Ibland luras man av att priset på skrivaren är låg men priset på toner högt.

Färglaser är alltid trevligt men det ökar kostnaden, även för monokroma sidor. Om behovet inte finns bör valet hamna på en monokrom skrivare. 
En annan fördel med en ny skrivare kan vara att den går att ansluta trådlöst. Äldre skrivare klarar vanligtvis inte det även om det går att lösa. Jag har gjort det med min Brother genom att ansluta den till en TP-Link RE200. 

Investering i en ny skrivare kan lösa flera "problem". Du ökar livslängden, kanske minskar löpande kostnad, säkerställer driften under några år samt får en möjlighet till anslutning där skrivaren kan placeras lite mer diskret. 
Jag kommer att köra slut på tonerna till min Brotherskrivare innan jag byter skrivare. Detta trots att skrivaren krånglar en hel del. Å andra sidan skriver jag inte ut särskilt mycket längre.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tycker dessutom att utskriften inte blir lika svart som tidigare. 28 % toner kvar, har skakat på patronen. Hittar ingen inställning för svärta ("Eco" är av)

10 timmar sedan, X-Men sade:

har svårt att slänga sådant som fungerar

Ja så är det ju. Vi har resonerat lite här och kommit fram till att vi beställer toner när det är dags och kör på tills skrivaren ger upp, eller tills ny trumma behövs. får vi köpa en ny och då en som kanske är lite "bättre" än vad som skulle köpas in nu. Troligen blir det, om det köps nu, en av de billigaste. Vissa märken som ex. Brother utgår av principskäl även om jag har goda erfarenheter från en Brother-skrivare på en tidigare arbetsplats.
Denna Samsung har ju levererat bra och Samsung är nog överst på listan över tänkta fabrikat. På andraplatsen hamnar Canon men enbart tack vare goda erfarenheter av nuvarande bläckstråleskrivare. Ingen erfarenhet av Canon-laser. HP kunde ju göra skrivare en gång i tiden (HP LBP4) men jag tycker att HP inte längre är som de en gång var.

Oavsett fabrikat måste den gå att ansluta via USB och via LAN/WLAN
 

Redigerad av Mikael63
USB
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principskäl får beaktas. Jag har god erfarenhet av den Brother-maskin som jag fortfarande använder. Den har slitit i många år. Min sambo köpte en enkel Brother innan vi flyttade ihop och även den fungerar fint än idag. Inte jättemycket använd men den fungerar.

En Canonskrivare i den högre prisklassen har jag hyfsat god erfarenhet av. Det som var problem med den var det ologiska systemet att koppla den trådlöst. Jag var tvungen att åka till Canons support så de fick fixa den då det inte gick att nollställa den som användare. Teknikern hos Canon hade en servicekod som han använde för att nollställa den. Som skrivare, kopiator och skanner fungerar den fint.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...