MrBigSpender Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Hej, Jag har en fråga kring min Internet uppkoppling. Jag kör ADSL och har ett trådlös router LinkSys som är kopplat till ADSL modemet. Trådlöst ansluter jag mig till routern från min dator. Ibland så går min Internet anslutning ned och MSN Messenger säger att min gateway inte är igång. Var sitter min Gateway? och hur får jag den att ständigt vara igång? När jag reparerar min Internet anslutning så funkar det igen?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Hej, Gateway är samma sak som router i detta fall. Om din dator tappar anslutningen så skulle jag rekommendera dig att uppdatera firmware på routern men även drivrutinerna på din dator. // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 Tror att jag har senaste till min Linksys men hur menar du att jag ska uppdatera drivrutiner till min XP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Vilken modell är det på routern? Vad har du för trådlöst nätverkskort, märke/modelll? Kolla det i Kontrollpanelen > System > Enhetshanteraren under Nätverksadaptrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Hej Jag tror nätverksguiden är "felkörd".... man ska ju välja "annat" >" hub" annars får man en Gateway, men det syns ju i Nätverksanslutningar om det är så...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 Jag har en NETGEAR WG111v2 54 MBbps! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 NETGEAR trådlöst nätverkskort via USB! Router LinkSys SpeedBooster nyinköpt ca 1200 :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Router LinkSys SpeedBooster nyinköpt ca 1200 :- Hej Det finns flera modeller med Speedbooster. http://www-se.linksys.com/servlet/Satellit...FVisitorWrapper Kolla firmwareversion för din. Sedan kolla under Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar om du har någon "Gateway". Det ska inte finnas någon gateway där för det ska hanteras internt av ditt nätverkskort. Om du har en Gateway så deleta den och kör om Hemnätverksguiden och välj Annat > Hub så blir det rätt. Men nu är det då okänd Speedboostermodell men jag tror inte den har några special och behöver en mjukvarugateway. EDIT Kolla även mjukvaran till din USB adapter, plus inställningar. http://kbserver.netgear.com/release_notes/D102907.asp Glöm inte att kryptera anslutningen som beskrivs på Linksys sida eller i din manual, helst WPA-PSK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 14, 2006 Author Share Posted August 14, 2006 jag har speedboster 5.1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 jag har speedboster 5.1 Hej Alla Linksys routrar heter WRT någonting , förmodligen har du en 54GS men den finns i 3 modeller. http://www-se.linksys.com/servlet/Satellit...FVisitorWrapper ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts