Gå till innehåll

Diverse problem i Windows 10. Högerklicksmenyn och egenskaper för objekt.


rail
Gå till lösning Löst av rail,

Recommended Posts

Hej!

 

Märkliga saker har hänt med mitt Windows 10 22H2 (OS-version 19045.4412).

Har upptäckt det nu men vet inte hur dessa problem kom till.

För det första så har högerklicksmenyn (Context menu) förändrats. Det är inte mycket i den nu. Bl.a har valet Ny försvunnit och allt som var där i. Bl.a skapa ny mapp och andra dokumentstyper. Faktum är att jag kan inte skapa några nya mappar eller dokument överhuvudtaget i Windows. Inte genom Ctrl+Shift+N eller genom ikonerna i verktygsfältet längst upp i ett mappfönster. Direkt i Libreoffice kan jag skapa nya dokument. Jag hade även lagt till andra saker i högerklicksmenyn men de är också borta. Verkar som om menyn har antagit något slags default-läge om ens det.

För det andra så om jag öppnar "Den här datorn" så har jag ett antal hårddiskar där. Innan så var där en stapel som visade hur mycket av hårddiskens utrymme som var upptaget och hur mycket ledigt utrymme det fanns kvar. Denna stapel är nu borta.

Om jag försöker nå hårddiskarnas egenskaper via högerklicksmenyn så går inte det. Menyn öppnas och "Egenskaper" finns där men när jag klickar på den så får jag ”Egenskaperna för det här objektet är inte tillgängliga”. Jag kan därmed inte nå de verktyg som är knutna till diskarna eller få någon annan information om dem. Vet inte om de här två felen har med varandra att göra?

Hade bara en återställningspunkt några dagar tillbaka. Har kört en återställning till det datumet men det förändrade ingenting.

Har kört följande kommandon i Kommandotolken utan framgång:

sfc /scannow

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

 

Vad finns mer att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, rail sade:

För det andra så om jag öppnar "Den här datorn" så har jag ett antal hårddiskar där. Innan så var där en stapel som visade hur mycket av hårddiskens utrymme som var upptaget och hur mycket ledigt utrymme det fanns kvar. Denna stapel är nu borta.

Högerklicka i ett tomt utrymme bredvid hårddiskarna och välj följande i menyn.

Visa - Sammanfattning

När det gäller saknade menyval så verkar man behöva lägga till dem manuellt i registereditorn men det är lite trixigt och gör man fel så kan man få andra problem. Har du använt något registerstädningsprogram eller liknande som kan ha städat för mycket?
I så fall kan sådana program ha gjort en backup så att man kan återställa förändringarna.

Men om inte så beskriver sidan https://www.askvg.com/how-to-restore-missing-new-menuitem-in-desktop-and-explorer-context-menu/ hur man ändrar i registret och där finns även ett skript kan man ladda ner och använda. Normalt kan man lita på den webbplatsen men jag kan förstås inte garantera något.  Sidan är skriven för Windows 7 men enligt kommentarerna så fungerar det även på Windows 10 och borde då även fungera med Windows 11 eftersom det är så lite som skiljer sig mellan dem.

På slutet av den sidan under rubriken Also Check finns det en länk till en sida som beskriver hur man fyller menyvalet Nytt med innehåll.

Samma sak finns även på https://www.tenforums.com/tutorials/8012-add-remove-new-context-menu-windows-10-a.html respektive https://www.tenforums.com/tutorials/24412-add-remove-default-new-context-menu-items-windows-10-a.html om du tycker att de beskrivningarna är lättare att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Cecilia sade:

Högerklicka i ett tomt utrymme bredvid hårddiskarna och välj följande i menyn.

Visa - Sammanfattning

När det gäller saknade menyval så verkar man behöva lägga till dem manuellt i registereditorn men det är lite trixigt och gör man fel så kan man få andra problem. Har du använt något registerstädningsprogram eller liknande som kan ha städat för mycket?
I så fall kan sådana program ha gjort en backup så att man kan återställa förändringarna.

Men om inte så beskriver sidan https://www.askvg.com/how-to-restore-missing-new-menuitem-in-desktop-and-explorer-context-menu/ hur man ändrar i registret och där finns även ett skript kan man ladda ner och använda. Normalt kan man lita på den webbplatsen men jag kan förstås inte garantera något.  Sidan är skriven för Windows 7 men enligt kommentarerna så fungerar det även på Windows 10 och borde då även fungera med Windows 11 eftersom det är så lite som skiljer sig mellan dem.

På slutet av den sidan under rubriken Also Check finns det en länk till en sida som beskriver hur man fyller menyvalet Nytt med innehåll.

Samma sak finns även på https://www.tenforums.com/tutorials/8012-add-remove-new-context-menu-windows-10-a.html respektive https://www.tenforums.com/tutorials/24412-add-remove-default-new-context-menu-items-windows-10-a.html om du tycker att de beskrivningarna är lättare att följa.

Tack för svar.

Din första lösning funkar inte. Visa - Sammanfattning var redan markerat. Tog bort markeringen och sedan markerade igen. Hjälpte inte.

Dina andra lösningar skall pröva senare.

Krister          

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort två filer för registerändringar just för högerklicksmenyn. Den ena ser till att lägga till alla funktioner, den andra tar bort dem och återställer menyn till sitt ursprungliga.

Lägger upp dem här så du kan hämta dem. De skall vara virusfria.

Vill du se hur de ser ut öppnar du dem i Anteckningar.

 

H-klickmeny.reg

 

H-klickmeny-tabort.reg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, rail sade:

Din första lösning funkar inte. Visa - Sammanfattning var redan markerat. Tog bort markeringen och sedan markerade igen. Hjälpte inte.

Pröva med tipsen på sidan https://www.thewindowsclub.com/disk-space-bar-missing-in-this-pc-of-windows det första har du redan gjort men pröva med de andra. Det finns reklam på den sidan t ex för Speedup Tool så låt bli att ladda ner sånt. Finns 1-2 ytterligare tips på sidan https://www.easeus.com/computer-instruction/disk-space-usage-bar-missing.html.

Men det väcker ju verkligen frågan om vad som har hänt med registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan ju undra över vad det är som har hänt som orsakar alla dessa problem. Jag kom på att jag ungefär en gång i kvartalet kör en städning av systemet med IObit Advanced SystemCare 17. Har aldrig varit några problem med detta. Även registret städas. Kanske hände något där eftersom jag gjorde en städning den 22:e maj. Men i programmet finns återställningsfunktioner för både hela systemet och endast för registret om man vill. Jag har testat båda och återställt både systemet och registret en bit tillbaka i tiden då jag är helt säker på att jag inte hade problemen. Inte ens det tog bort problemen vilket ju är underligt. Om förändringar i registret orsakar problemen så borde de ju försvinna när man återställer registret till en tidigare tidpunkt. Även en hel systemåterställning skulle ju ännu mer kunna åtgärda problemen tycker man. Men icke.

Så nu återstår det väl bara att lägga in sakerna manuellt med hjälp av de tips jag har fått här. Återkommer med hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Finns det någon loggfil med vilka registerändringar som gjordes då för tre dagar sen?

Här är en loggfil.

Kan också meddela att X-Mens registerfil inte heller fungerade....

Reg20240520.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Kunde inte söka fram att något med "context" finns där tyvärr.

Och det förklarar ju också varför det inte blir någon förändring när man återställer registret...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, X-Men sade:

Menar du att du inte får hela menyvalet vid högerklick?

Det blir ingen som helst förändring av menyvalet efter att ha lagt till din registerpost.

Så här ser högerklicksmenyn ut. Alltså både före och efter din tillagda registerpost.

Innan hade jag "Nytt" och en massa olika underval såsom "Mapp" och en massa olika dokument som finns i Libreoffice och andra grejer med tror jag som jag inte kommer ihåg nu.

Högerklicksmeny.jpg

Redigerad av rail
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, X-Men sade:

Menar du att du inte får hela menyvalet vid högerklick?

Kom att tänka på att jag har ju en Laptop också. Här ser ni på Bild 1 hur den högerklicksmenyn ser ut. Liknar min gamla med menyval "Nytt" och sedan andra underval till det bl.a. Mapp.

När jag kollar i dess register så finns inte den registerposten som du visade här med överhuvudtaget. Borde den inte göra det?

Här är datan i din fil:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\Inprocserver32]
@="\"\""

 

När jag kollar i den registerposten på min krånglande PC så ser den ut så här. Bild 2.

Skall den verkligen se ut så här. Den känns ofullständig...
 

Högerklicksmeny_Laptop.jpg

ScreenShot_20240525221208.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, rail sade:

Det blir ingen som helst förändring av menyvalet efter att ha lagt till din registerpost.

Beklagar men jag noterade nog inte att du använder Windows 10. Prova det här istället, som är ämnat för just Windows 10. Jag har hämtat det från min Windows 10 Pro-installation.

Öppna Registereditorn (jag tror du vet hur man gör när man ändrar i registret så jag fixar ingen fil denna gången. Vill du ha en fil fixar jag det åt dig).

Leta upp följande:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows

Till höger ser du några nycklar.

Notera värdet för

MenuDropAlignment

Är värdet 0 (noll) skall du ha en meny när du högerklickar.
Är värdet 1 (ett) får du sannolikt en meny som inte är fullständig när du högerklickar.

När du ändrat värdet måste du starta om datorn. Det gäller för övrigt allt som ändras i registret. En ändring träder i kraft först efter en omstart av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-05-25 at 23:55, X-Men sade:

Beklagar men jag noterade nog inte att du använder Windows 10. Prova det här istället, som är ämnat för just Windows 10. Jag har hämtat det från min Windows 10 Pro-installation.

Öppna Registereditorn (jag tror du vet hur man gör när man ändrar i registret så jag fixar ingen fil denna gången. Vill du ha en fil fixar jag det åt dig).

Leta upp följande:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows

Till höger ser du några nycklar.

Notera värdet för

MenuDropAlignment

Är värdet 0 (noll) skall du ha en meny när du högerklickar.
Är värdet 1 (ett) får du sannolikt en meny som inte är fullständig när du högerklickar.

När du ändrat värdet måste du starta om datorn. Det gäller för övrigt allt som ändras i registret. En ändring träder i kraft först efter en omstart av datorn.

Det här var nog en gissning från din sida  🙂 

Förändrar inget i menyinnehållet utan en inställning om undermenyn skall öppna till höger eller vänster om huvudfönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, rail sade:

Det här var nog en gissning från din sida  🙂 

Förändrar inget i menyinnehållet utan en inställning om undermenyn skall öppna till höger eller vänster om huvudfönstret.

Okej!

Då har jag ett förslag som du skulle kunna prova. 
Hämta Windows 10 version 22H2, den som du redan har. Kör installationen och välj att behålla dina personliga appar och filer. Windows 10 installeras och förhoppningsvis kommer alla fel att korrigeras. 
Windows 95 och 98 hade den fördelen att man kunde installera om dem utan att ta bort något. Windowssystemets fel korrigerades och allt man hade i datorn fanns kvar. Med Windows XP försvann den möjligheten. 

När Microsoft lanserade Windows 10 kom den möjligheten tillbaka, att installera Windows igen utan att man måste förlora allt man redan har.

Mitt förslag innebär att Windows "skrivs över" och du bör få en bra installation igen. Om du ger dig på detta föreslår jag starkt att du gör en backup på allt ändå. Man vet aldrig om något tråkigt händer.

Men en installation av Windows 10 av samma version du redan har innebär att det sannolikt blir en korrigering av en del, om inte alla, de fel du har nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har löst det på egen hand.

Kollade först denna Youtube-video:

Sedan letade jag upp dessa registerposter på en av mina laptops och sparade dem på en USB-sticka.

Tog en backup på dessa poster på min krånglande PC för säkerhets skull och sedan importerade jag posterna från USB-stickan. Och det löste problemet helt! Nu har jag högerklicksmenyn tillbaka som den var innan. Se bild.

Nu återstår problemet med de saknade egenskaperna för hårddiskarna i "Den här datorn". Skall testa Cecilias tips först.

Högerklicksmeny.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Problemet löst även med de saknade egenskaperna för hårddiskarna. Den nedre länken i Cecilias tips funkade inte.

Men den första gjorde. Tack Cecilia för den länken. Där kunde jag hitta i tips nr.3 vilken registerpost det gällde som påverkade detta. Jag gjorde samma sak här, exporterade denna post från en fungerande Laptop till en USB-sticka. Denna post importerade jag sedan i den krånglande PC:n och efter omstart så har jag tillbaka egenskaperna för hårddiskarna inklusive staplarna över upptagen/ledig kapacitet.

Dessa registerpostfiler kommer jag att spara i fall dessa problem skulle återkomma. Frågeställningen hur dessa fel kunde uppstå från början kvarstår obesvarade...

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, X-Men sade:

Okej!

Då har jag ett förslag som du skulle kunna prova. 
Hämta Windows 10 version 22H2, den som du redan har. Kör installationen och välj att behålla dina personliga appar och filer. Windows 10 installeras och förhoppningsvis kommer alla fel att korrigeras. 
Windows 95 och 98 hade den fördelen att man kunde installera om dem utan att ta bort något. Windowssystemets fel korrigerades och allt man hade i datorn fanns kvar. Med Windows XP försvann den möjligheten. 

När Microsoft lanserade Windows 10 kom den möjligheten tillbaka, att installera Windows igen utan att man måste förlora allt man redan har.

Mitt förslag innebär att Windows "skrivs över" och du bör få en bra installation igen. Om du ger dig på detta föreslår jag starkt att du gör en backup på allt ändå. Man vet aldrig om något tråkigt händer.

Men en installation av Windows 10 av samma version du redan har innebär att det sannolikt blir en korrigering av en del, om inte alla, de fel du har nu. 

Det här funderade jag på att göra om jag inte kunnat fixa det på annat sätt.

Det är en sista utväg. Har gjort det någon gång förr i tiden och det har då funkat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...