Gå till innehåll

Nätverkskort


Samm

Recommended Posts

hej.

Jag har en enkel fråga till de som vet.

När man har ett nätverkskort som är "lan 10/100" vad menas med det igentligen.

jag har alltid trot och tror fortfarande att det är, tar emot en hastighet mellan 10 mbit och upp till 100. har man en hastighet mer än 100 så funkar det inte att ta emoit mer än 100.

men min fråga är vad menas med det?

jag har nyligen köpt en hastighet på 100 mbit, och jag vet inte om mitt nätverkskort kan köra upp till 100 mbit så jag får ut hela hastigheten i så fall måste jag köpa nytt nätverskkort som klarar en hastighet på 100 mbit. tack i för hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, du tänker rätt.

LAN 10/100 betyder att du kan på ditt Local Area Network dvs ditt lokala nätverk köra upp till 100 mbit om alla datorerna stöder det. Annars blir det 10 mbit.

Vill du ha möjligheter att uppnå riktigt bra överföringar mot internet, bör du införskaffa dig ett gigabit nätverkskort.

Men sedan beror det också på resten av din dator och väldigt mycket på den dator du ansluter till på internet. Hursom, så är det den lägsta hastigheten som gäller vid överföringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, då förstår jag.

men jag är lite osäker på vad jag har 10 / 100 eller 10 / 10, hur kan jag ta reda på vad jag har.

jag har nyligen köpt en ny dator 1 1/2 månad sen. troligen är det 10 / 100 men jag är ändå osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka Den Här Datorn -> Egenskaper -> Maskinvara -> Enhetshanteraren, + tecknet på nätverkskort. Högerklicka ditt nätverkskort -> egenskaper, det kan finnas fler flikar typ "Avancerat", hursom ska du leta reda på kortets egenskaper, markera "Media Type" på vänster sida och titta på höger sida i dropdown rutan, den ska stå på "Auto", då använder kortet högsta möjliga prestanda. I rutan finns även alla möjligheter kortet stöder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aah, det hitta jag, den är på "auto", men ändå, jag vet inte fortfarande om jag får ut exakt 100 mbit med min dator, datorn har juh "lan 10/100" och mitt internet är 100/10, kasnke jag behöver ett nätverkkort som stödrjer 100 / 10 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att du någonsin kommer att krama ut 100 mbit, det är vad som är teoretiskt möjligt. Det finns alltid något som inte har kapaciteten som täcker upp till 100 mbit. Gå till kontrollpanelen -> nätverksanslutningar, dubbelklicka på din anslutning. Där står vilken hastighet du har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att du någonsin kommer att krama ut 100 mbit, det är vad som är teoretiskt möjligt. Det finns alltid något som inte har kapaciteten som täcker upp till 100 mbit. Gå till kontrollpanelen -> nätverksanslutningar, dubbelklicka på din anslutning. Där står vilken hastighet du har i datorn.

Det står såhär : Hastighet 10.0 Mbit/s . ? så frågan är klarar min dator 100 mbit ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...