Gå till innehåll

Problem med formatering


rueda

Recommended Posts

Hallå!

Har problem, är så att jag håller på och fixar med en dator, som crashat totalt. Går inte att formatera med cdn, då xp blivit felinstallerat innan, den vägrar helt enkelt.

Så jag har testat att köra med startdiskett, så jag kör FDISK och ska ta bort partitioner, men den hittar inga, OK jag gör en ny då men nej då säger den att det inte finns tillräckligt med plats på C: Ok, format c: den sätter igång och formaterar och blir färdig. In på Fdisk igen, men nej fortfarande inget ledigt utrymme. Nehe, då testar jag att starta med cdn då men då ligger den korrupta xp installationen kvar.

Vad är fel? Gör jag fel och hur ska jag göra isf?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E något fel, alltså har ändrat i BIOS osv, men den vägrar den startar bara automatiskt. Men har faktist lyckats ta mig in i datorn, genom att använda senast fungerande inställningarna men vill formatera och installera om då den fortfarande är instabil, med virus, spyware osv.

Men hur ska jag göra? Den vägrar ju att starta med cdn, den formaterar inte i DOS tydligen och jag kan inte formatera väl inne i datorn eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Cd:n ska va i när datorn är avstängd.

Och när du startar.... Tryck en massa gånger på nån tanget.

Annars får du fortsätta leta efter inställningen i bios.

En ledtråd är väl att a: står före c: men det kan heta nått annat i bios. Cd:n ska så klart va före c:

:)

Föresten: va e de för burk?

Edit: I bios... Kolla efter default settings eller nått i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ställt in cdspelaren som första alternativ, som bootgrej, trycker som en galning men kommer bara in i listan över operativsystem, det var så jag lyckades komma in i datorn med de senast fungerande inställningarna. Det verkar som att den inte vill starta, finns det inget sätt att starta cdn, genom startdisketten?

Är någon halvgammal burk, HP. Uppemot 1 ghz ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Plocka ur hårddisken och jumpra om till "slave", montera i en fungerande dator och formatera hårdisken genom windows egna diskhanteringsverktyg.

Ta sedan och radera alla partioner så du kan börja med en ren disk.

Montera tillbaka disken som master och i med xp-cd'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E de inte någon av F knapparna för att återställa en HP? [F12]? Hp är ju lite speciella.

Vilka operativ har du installerade? Vilket installerade du först?

I värsta fall kan du koppla in hd:n som slave i en annan dator och formatera.

Fast det kanske är något för Venoms eller Plun att titta på först.  ;)

:)

Venoms hann visst före.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig nu, fick igång fdisk, har plockat bort partitionerna och gjort en ny, även formaterat. men när jag startar om så står bara Operativsystem saknas, det verkar som att den vägrar boota ifrån cdn, trots att den är inställd rätt i bios, kan man köra cdn genom något kommando ifrån startdisketten?

Disken är en maxtor på 30gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem en gammal w98 startdiskett och prova om den hittar cd'n. Om den gör det så är det förmodligen ett fel i bios. I bios, ställ in standardvärden (tryck default) i award bios brukar det vara F5. Välj att boota på cd'n.

Och ett vanligt misstag, kolla kablarna så att du inte råkat lossa den på cd'n när du meckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en gammal 98startdiskett, men den hittar inte, har testat att återställa bios men funkar ändå inte, kablarna sitter i ordentligt ;) och cdspelarna funkar så pass att man kan öppna och sätta in en cd, och den sätter igång och läser :s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, cdn är det inget fel på, använde den senast häromdagen i en annan dator. Felet är att bios vägrar att hitta cdenheterna, förstår inte vad felet kan vara  ???

Tjau...

Jag kännner inte till XP licenser annat än för företag som fungerar på flera datorer.

http://www.microsoft.com/sverige/campaign/  400:- i rabatt på XP Home.

Men du kanske installerar åt nåt företag ?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va ett konstigt fel, hmm

Är spelarna rätt byglade master och slave. Master längst ut.

Sen om dom är kopplade till kabel primary eller secondary.

Testa och byt. Hd:n på den ena och spelarna på den andra (Flatkabeln)

Lite långsökt men.......

:)

Det kanske är en OEM licens skiva..... ;)    Köp en riktig licens... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar de på riktigt nu då?

För du fixa de på mindre än en kvart. 17:50 nu är kl 18:05.  ;)

;D

Edit: Måste va de som kallas "SnabbFormatering"  ;D  ;D  ;D

För mej personligen tar en omformatering som inte är snabb typ 4 timmar för båda min hårddiskar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...