oxymoron Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Tänkte installera windows nu istället för linux (ubuntu) men när jag bootar skivan så händer inget, ingen installation börjar. har gjort så att det bootar från cdrom först men inget händer :S hur ska jag gå tillväga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Detta är tyvärr inte helt ovanligt. Anledningen till att installationsprogrammet inte startar är att det inte kan skanna disken eftersom filsystemet inte är FAT eller NTFS. Skapa en DOS-diskett och ladda sedan ner http://www.isgsp.net/files/ibm-wipe-zap.zip och kopiera wipe.com till disketten. Efter att du kört det på disken kan installationsprogrammet starta. Har du ingen diskettenhet kan du säga till. Jag har gjort en ISO-fil som du kan bränna ut för att starta upp från CD. ISO:n innehåller wipe och fdisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted September 11, 2006 Author Share Posted September 11, 2006 Nej har inte någon diskettstation. om jag gör det som du säger nu, hur går jag tillväga? bränner isofilen och sen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted September 11, 2006 Author Share Posted September 11, 2006 Går det göra med usb istället för diskett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 USB går säkert, det har jag inte testat.. Jag har mailat över ISO-filen... bränn ut och starta från den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 verkar itne som det fungerar på laptop. glömde säga att jag använder det :S går tydligen inte använda tangentbordet som vanligt :S kan inte skriva "i" skumt sen står det A: cdrom är väl D? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Hmm, har faktiskt sett ett mycket skumt problem med en Dell-laptop för många år sedan. Hela raden 8, i, j och komma-tecken slutade fungera. Det var mycket skumt kan jag säga :/ Anledningen till att CD-ROMEN blir A: är att jag har tagit en diskett och gjort till en bootbar Cd. Det är alltså inga konstigheter med det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 ja det är precis det problemet jag har... finns det någon genial lösning på detta problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Såvitt jag kan minnas bytte Dell ut moderkortet eftersom jag tror att det är det som är felet. Det kan alltså bli en dyr historia om du inte har garanti. Antar dock att det rör sig om en 5-6 år gammal Dell? Har inte haft några sådana problem med Latitudarna de senaste åren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 nej har en acer från typ fem år sen... någon lösning borde det väl finnas :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Aha, fler tillverkare med samma problem. Antar att det är samma komponenter. Du kan ju testa en BIOS-uppdatering. Jag testade allt jag kunde när jag hade problemet men som sagt, tror ett moderkortsbyte är enda utvägen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 Hur går man tillväga för att göra en biosuppdatering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Lata på Acers hemsida fär just din datormodell. För äldre datorer brukar det vara diskett som gäller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilsandnabba Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Oxymoron!? Samma som på linux.se? Kolla i såfall i FAQen där. Har skrivit ett inlägg om just det problemet. http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=32492 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts