Gå till innehåll

Dela ut mapp?


Bobban70

Recommended Posts

Jag har ett litet problem som jag inte kan lösa efter lång tids sökande....

Jag vill dela ut en mapp på nätverket men enligt min instruktion skall jag klicka höger musknapp på mappen och gå till "delning säkerhet".Problemet är att jag har inte hittar detta...

Det skall komma upp denna ruta:

29pauck.jpg

Kan någon hjälpa mig att trolla fram detta?

Tack

Bobban70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixade det ...fast jag har ingen aning hur...nu kommer nästa problem...

När jag bockar i "Dela ut den här mappen på nätverket" och "Tillåt att användare på nätverket  ändrar mina filer" kommer det upp denna rutan...

2d9a4ck.jpg

Vad skall jag göra eller vad har jag gjort för fel?

Bobban70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med.

Start > Kör... skriv in services.msc tryck Enter.

Bläddra ner till tjänsten Server. Markera så dyker det upp flera val till vänster. Klicka på Starta och om den redan är startad så testa med att klicka på Starta om. Högerklicka också på Server och se till att startmetod är satt till Automatisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med.

Start > Kör... skriv in services.msc tryck Enter.

Bläddra ner till tjänsten Server. Markera så dyker det upp flera val till vänster. Klicka på Starta och om den redan är startad så testa med att klicka på Starta om. Högerklicka också på Server och se till att startmetod är satt till Automatisk

Tack Vulfgar...

Det funkade..men nu kom jag till nästa problem:

Enligt instruktionen skall jag kunna gå till "kör"och skriva min ipadress 192.168.1.2pchdd som jag fick fram av ipconfig för att kunna hitta mappen som jag skall dela på nätverket.

Men när jag skriver detta kommer denna ruta upp:

2u5vr48.jpg

Har du något förslag nu?

Bobban70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat fildelningsegenskaperna?

Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning, Avancerade egenskaper -> Filer och Mappar.

"Använd förenklad fildelning" ska var förbockad.

Om den redan är det, prova att avbocka, starta om datorn testa, om det fungerar så måste du ge rättigheter till alla användare som vill in...

Annars kryssa i nämnda ruta igen, starta om och testa, nu är det tänkt att xp sköter rättigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat fildelningsegenskaperna?

Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning, Avancerade egenskaper -> Filer och Mappar.

"Använd förenklad fildelning" ska var förbockad.

Om den redan är det, prova att avbocka, starta om datorn testa, om det fungerar så måste du ge rättigheter till alla användare som vill in...

Annars kryssa i nämnda ruta igen, starta om och testa, nu är det tänkt att xp sköter rättigheterna.

Venoms....

Har testat allt nu..men det funkar inte ...jag har kontakt i nätverket med burk 2 ,men jag kan fortfarande inte dela ut mapp från burk 1 till burk 2....

Bobban70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte dela ut den, eller får burk2 inte kontakt med den mappen?

Har du provat att dela ut"Bobban70" katalogen eller ännu högre upp "Root", för att se om det går?

Om inte "root" går att dela ut har du inte administrativa rättigheter på den partionen och får då ändra dina rättigheter i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...