Gå till innehåll

Ändra bildskärmsinställningar för ett spel?


Recommended Posts

Jag har ett problem som gör att min dator tror att jag använder mig av två identiska bildskärmar, detta skapar problem eftersom jag bara har en...Så varje gång jag ska kolla på ett bildspel i någon mapp med bilder i eller ska spela ett spel som kräver hyfsad grafik så "byter" den till skärmen som inte finns. Inte så roligt och nu skulle jag vilja bli av med detta problem...

Fält Värde

Bildskärmsegenskaper

Bildskärmsnamn Compaq TFT7020

Bildskärms ID CPQ1435

Modell COMPAQ 7020

Bildskärmstyp 17" LCD

Tillverkningsdatum Vecka 11 / 2002

Serienummer 12113019608665

Max. synlig visningsstorlek 33 cm x 27 cm (16.8")

Betraktningsförhållande 5:4

Horisontell frekvens 32 - 61 kHz

Vertikal frekvens 56 - 75 Hz

Maximal upplösning 1280 x 1024

Gamma 2.31

DPMS formatstöd Standby, Suspend, Active-Off

Stödda videolägen

640 x 480 75 Hz

800 x 600 75 Hz

1024 x 768 75 Hz

1152 x 864 65 Hz

1280 x 1024 55 Hz

Bildskärmstillverkare

Företagsnamn Hewlett-Packard Company

Produktinformation

http://thenew.hp.com/country/us/eng/prodse...projectors.html

Nedladdning av drivrutin http://support.hp.com

Fält Värde

Grafikkort GeForce 6800 LE  (128 MB)

Grafikkort NVIDIA GeForce 6800 LE  (128 MB)

3D accelerator nVIDIA GeForce 6800 LE

Bildskärm Compaq TFT7020  [17" LCD]  (12113019608665)

Bildskärm Compaq TFT7020  [17" LCD]  (12113019608665)

Så ser skärmarna ut, exakt samma information på båda så tyckte det var onödigt att klistra in bådas egenskaper. Jag har två sladdar från skärmen till datorn, ska jag bara använda en? Jag har en kompis som har fixat förut innan vi formaterade om den senast men jag vet inte om han kommer ihåg hur han gjorde, det har också gått att spela spelen som jag vill förut med denna skärm/grafikkort så det borde inte vara det felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär står det i Siw;

----- [Video] ----------------------------------------------------------------

AdapterCompatibility        NVIDIA

AdapterDACType              Integrated RAMDAC

AdapterRAM                  128 MBytes

Availability                3

Caption                    NVIDIA GeForce 6800 LE

ConfigManagerErrorCode      0

ConfigManagerUserConfig    false

CurrentBitsPerPixel        32

CurrentHorizontalResolution 1280

CurrentNumberOfColors      4294967296

CurrentNumberOfColumns      0

CurrentNumberOfRows        0

CurrentRefreshRate          60

CurrentScanMode            4

CurrentVerticalResolution  1024

Description                NVIDIA GeForce 6800 LE

DeviceID                    VideoController1

DeviceSpecificPens          -1

DriverDate                  20051210020600.000000-000

DriverVersion              6.14.10.8198

InfFilename                oem9.inf

InfSection                  nv4_NV3x

InstalledDisplayDrivers    nv4_disp.dll

MaxRefreshRate              75

MinRefreshRate              60

Monochrome                  false

Name                        NVIDIA GeForce 6800 LE

NumberOfColorPlanes        1

PNPDeviceID                PCIVEN_10DEDEV_0042SUBSYS_97511462REV_A142EEAE0A000008

Status                      OK

VideoArchitecture          5

VideoMemoryType            2

VideoModeDescription        1280 x 1024 x 4294967296 färger

VideoProcessor              GeForce 6800 LE

BitsPerPel                  32

DeviceName                  NVIDIA GeForce 6800 LE

DisplayFlags                0

DisplayFrequency            60

LogPixels                  96

PelsHeight                  1024

PelsWidth                  1280

SettingID                  NVIDIA GeForce 6800 LE

SpecificationVersion        1025

BitsPerPixel                32

ColorPlanes                1

DeviceEntriesInAColorTable  -1

HorizontalResolution        1280

RefreshRate                60

VerticalResolution          1024

VideoMode                  1280 by 1024 pixels, True Color, 60 Hertz

                           

Video Bios Version          Version 5.40.02.22.03

                           

Video Bios Date            07/14/04

                           

Name                        GeForce 6800 LE

Chip Type                  GeForce 6800 LE

DAC Type                    Integrated RAMDAC

Memory                      128 MBytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två sladdar från skärmen till datorn, ska jag bara använda en?

Har Du en med vita kontakter och en med blåa kontakter ?

Ta i så fall bort den med blåa (svarta) kontakter ! Den vita är digital och den andra är analog Det brukar stå i "Komma igång"-instruktionen att Du absolut INTE ska ansluta båda

Japp, så är det. Okej, det är bara det att vi har haft datorn ett tag så den instruktionen har nog troligtvis försvunnit, men tack så mycket!

EDIT; Det hjälpte inte...Alltså jag kan fortfarande inte spela...Spelet jag har provat på är "Prison Tycoon" och det lär ju inte vara alltför grafik-krävande vad jag tror. Hittade lite inställningar för bildskärmen...

Screen resolution; 1280 by 1024 pixels [går att ändra till en hel del andra grejer]

Screen refresh rate; 60 hertz [går att ändra till 75 hertz]

Color Quality; Highest (32 bit) [går att ändra till 8 eller 16 bit]

Performance & Quality Settings;

Image Settings; Quality [går att ändra till performance, high performance eller high quality]

Antialiasing Settings; Application controlled [går att ändra till Off [no antialiasing, 2x, 2xq, 4x, eller 8xs]

Antisotropic Settings; Application controlled och off...? [går att ändra till 2x, 4x, 8x eller 16x]

Rotation Settings; Rotate 0 degrees [går att ändra till rotate 90, 180 eller 270 degrees]

Allt detta är också deafult inställningar. Finns även en hel del massa andra inställningar som jag inte förstår mig på...

EDIT2!; Jag förstår mig inte mycket på NVIDIA-s hemsida för uppdateringar, här är länk till något där man ska välja vad man har för något; http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Jag har ju Geforce 6800 LE ska jag då välja Graphics Driver --> GeForce and TNT2 --> Windows XP/2000 och sedan ladda hem maskinvaran från denna länk; http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_91.47.html ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu uppdaterat med den där maskinvaran men det vill ändå inte funka, har också testat att spela spelet med 16 bit men nej det stängs av som vanligt.

Det som händer när jag ska spela är att den laddar och sen när den laddat ett tag så blir det svart och det står "Searching analog input", "Searching digital input", "Going to sleep" och sen stängs skärmen av. Själva datorn står och typ hakar upp sig...

EDIT; Kan dock ha hittat, gick in på den där http://www.systemrequirementslab.com-sidan och det står att jag behöver uppdatera Video Card Driver Version (DirectX) och Sound Card Driver Version. Återkommer med hur det går efter jag har gjort det!

Edit 2; Hänvisas dock bara till http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp som jag var inne på tidigare. Vad ska jag välja för att uppdatera det jag har problem med (Video Card Driver Version (DirectX) Jag har fortfarande grafikkortet Nvidia GeForce 6800 LE.

Sen när det gäller Sound Card Driver Version så hänvisas jag till; http://us.creative.com/support/downloads/ och jag har Creative SB Live! Sound Card.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

graph_all_5.gif

Så ser det ut, alltså klarar jag "speltestet" gått och väl (har testat för NHL 06).

Video Card Driver Version (DirectX)

Your driver version number is: 6.14.10.9147  FYI: Make sure you have the latest driver for your video card. Click 'Free Driver Update' and we'll direct you to your video card manufacturer.

Sound Card Driver Version

Your driver version number is: 5.12.2.252  FYI: Make sure you have the latest driver for your sound card. Click 'Update Driver' and we'll direct you to your sound card manufacturer.

Står det dock, alltså inte att jag inte ska klara men står ändå att jag bör uppdatera, ljudkortet har jag uppdaterat absolut så mycket det går nu (finns auto update-kontroll på sidan). Sen "Video Card" har jag försökt hittat och uppdaterat så mycket som det går, någon som vet om det går att uppdatera mer? När det gäller DirectX Version så har jag 9.0c vilket det står att man ska ha också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli riktigt jobbigt, när jag lyssnar på låtar på datorn så har ljudet börjat glappa, trots att jag till och med har uppdaterat ljudkortet så mycket det går men det är fortfarande för dåligt för att spela spel även om det ska gå, jag blir helt tokig. *Sliter håret*. Video Card Driver....vet jag inte var jag kan hitta uppdateringar till heller, riktigt jobbigt :/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Nvidia kort kan du hämta "speloptimerade" drivrutiner från www.omegadrivers.net, vad gäller installationen så bör du avinstallera de gamla drivrutinerna och starta om först. Då kommer du bara att ha "vga" drivrutin installerat.

Sedan gör du en "Clean boot" och installerar drivrutinen från Omega, efter omstart så kan du uppdatera din DirectX till den senaste, har du den senaste kan du ominstallera den igen.

Det kan också vara så att du behöver uppdatera dina chipset drivrutiner på moderkortet. Du får då gå till moderkortets tillverkarsida eller om du kör Everest och får veta vilket chips du har (Inte,SIS, Via etc), kan du gå till chipset-tilverkarens sida och titta där, då får du även uppdaterat dina usb-drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Det funkar inte menmen, någon som vet hur man kan ställa in så att ALLA mappar på datorn ska vara efter en speciell stil. Eller åtminstone vissa utvalda, för om jag har en mapp som t.ex. är upplagd för att visa bilderna som bildspel så går inte det att ändra, för om jag går ut och in igen så ändras den tillbaka till det som den själv tycker passar bäst :/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Så, nu har jag en ny fråga. Hur ändrar man inställningar för bildskärmen för ett visst spel? Alltså när min brors kompis skulle lira Counter-Strike kunde han gå in i spelet (innan han startade själva banorna) och ändra till 640x480 och 16-bitar, tror det var något sådant. Detta gjorde att spelet gick att spela. Men i spelen jag har så "laddas" hela spelet direkt och det går därför inte att ens starta menyn då den är för grafik-krävande på den höga upplösningen. Vet ni något program som kan hjälpa eller hur man på något sätt kan ändra inställningen för ett specifikt spel innan man startar upp det? Alltså att jag t.ex. vill ha NHL 06 i en viss upplösning men inte samma som när jag har datorn igång "vanligt" så att säga.

/MVH trashbag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör du väl kunna ställa in i spelets inställningar men om du, enl speltillverkaren ställer in ditt grafikkort på 1024 x 768 som grundinställning så ska det vara det bästa alternativet för spelet.

Om du vill spela fullskärm med dessa inställningar så kan du prova att högerklicka spelikonen på skrivbordet och välja egenskaper. I rutan "Mål" finns sökvägen till spelets .exe-fil. Gör ett mellanslag efter filnamnet och skriv in "-w" så det blir såhär "C:programspelnamnetspelnamnet.exe -w" (utan duttarna), då bör spelet startas i fullskärmsläge, vill du ha tillbaka orginalet efteråt är det bara att ta bort -w igen.

Har du uppdaterat din drivrutin? antingen från Nvidia eller Omega. På Nvidia finns det även fler nvidia programvaror för att förbättra prestandan på grafikkortet.

En uppdatering av DirectX eller en ominstallation av directX.

Varför du ska göra en Clean boot är därför att det inte finns något som stör installationen då (i minneshanteringen). Du kan avinstallera allt gamalt skräp först med DriverCleaner. Om du vill att dina spel och andra delar ska fungera så bra det är möjligt, bör/ska du gå igenom detta, men det är upp till dig.

Du kan i många fall inte se om det ligger någon del kvar av en gammal drivrutin som inte vill försvinna vid en avinstallation, men det fixar drivercleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...