Gå till innehåll

Hur förebygger man C:/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM Skadad...


kjell-ake

Recommended Posts

Hej igen!

Kände att jag kom till vägs ände med mitt tidigare inlägg om ovanstående problem.

Nu är frågan: Efter ominstallationen som tydligen kryper närmare hur FÖREBYGGER

jag att detta händer igen.

Scenariot är följande: Allt är nyinstallerat. Inga spel installerade, Ewido + Ad-aware

(betalversionerna) installerade. Norman struntar jag i nästa gång eller ...?

Vad gör jag nu? Eller ännu viktigare vad bör jag undvika att göra?

Hoppas att forumet har tålamod med mig. Nybörjare med dator är man vid 12-13 kanske

absolut inte vid 40!

Med vänlig hälsning Kjell-Åke, nu i en INTE gubbgrinig version. ;)

   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan vara nybörjare även vid 80...

Det man ska ha skydd i form av "antivirus", "brandvägg" och "antimalware". Sedan om man har allt i samma program eller var för sig har ingen större betydelse, huvudsaken är att det uppdateras ofta.

Sedan är det bra att ha rensprogram av någon bra modell, Ccleaner är att rekommendera.

Det du saknar är en bra brandvägg. När Sygate fanns rekommenderade jag den, den finns som gratisversion av äldre modell på Majorgeeks.com. Sjä'lv använder jag "Kerio personal firewall" från Sunbelt, och tycker att den gör sitt jobb utmärkt.

När man har det man vill ha så är det att ha en bra policy som är det bästa skyddet, mot "dumhet" skyddar inget. Det finns också möjligeter att ställa in hur ofta maskinen skannas och rensas inom vissa intervaller. Jag har ungefär såhär:

Antivirus = Realtid

Brandvägg alltid, naturligtvis.

Antimalware = en gång i veckan

Ccleaner = en gång i veckan eller vid behov.

Sedan blir det en fullständig systemskanning med antivirus en gång i månaden likaså med Ewido samt defragmentering av alla diskar.

Backup blir på det som är nytt (inkrementalt) en gång om dagen.

Full backup (på allt), en gång i månaden.

Till backupperna använder jag Acronis true image eller egna script.

Hoppas att det hjälper lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annorlunda svar kanske? :)

När du har din alldeles perfekta installation klar med allt du alltid brukar ha. Ta en backup på allt (ghostimage eller liknande), spra undan den på en dvdskiva, alt. cdskiva. Om allt "skiter sig" igen, kör din egen recovery cd så blir allt mycket enklare vid nyinstallation. Ghost heter ett program som kan göra dessa imagefiler, finns säkert flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...