Gå till innehåll

Avinstallera F-Secure=Nätverksstrul


Gepe

Recommended Posts

Hej alla kunniga.

Har fått ett obehagligt problem. Jag använder F-Secure Internet Security 2006 OEM. Jag tänkte uppgradera till 2007 års version. Det fungerar inte utan att jag först avinstallerar den gamla versionen.

När jag gör det så får mitt trådlösa nätverk "tokspel" och tappar bort Internet.

Jag har bra signal och mottagning till det trådlösa nätverkskortet men "ingen eller begränsad anslutning".

Statusen är att IP.numret börjar med 162 xxx xxx el. liknande, alltså inget IP.nummer från routern.

Har kollat alla tänkbara inställningar i datorn utan att hitta fel.

Tvingas köra en  backup och allt funkar som vanligt, men med F-Secure Internet Security 2006 som jag ju skulle uppgradera. Avinstallation sabbar något med nätverket men vad ? Winsock??    ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kollade lite snabbt och den enkla lösningen kanske är den här.

http://support.f-secure.com/enu/home/suppo...stall_q11.shtml

Sedan ser det ut som F-Secure skriver egna "winsocks", Malou kör 2007an och det är

enkelt kollat via en HijackThis hur det ser ut.

Det finns Winsock lagningar men jag tror det är någon inställning i F-Secures brandvägg.

Alternativt är det det här med andra skydd... Spybots "förbenade" teatimer ställer till mycket oreda.  :P

Hursomhelst så borde du kunna slå av Internetskölden och testa.

Nu kör jag PC Cillin så jag har aldrig några trubbel...... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej plun.

Mja, din första förslag är ju inte aktuellt eftersom jag inte har installerat programmet. Det skall alltså inte finnas någon brandvägg i funktion som blockerar.

I och med att FIS 2006 avinstalleras så försvinner också Internet.

Sedan ser det ut som F-Secure skriver egna "winsocks",

Låter intressant, vet du mer om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har alltså inte "staplat" en massa olika skydd i burken ... Spybot... osv...?  ???

Winsock lagningar, winsockfix o  LSP fix är de mest använda.

http://www.google.se/search?q=winsock+repa...lient=firefox-a

Nu ser man direkt i en hijackthis log om man har unika winsockposter och det är ju enkelt att kolla själv.

Sedan att pinga routern är väl det enklaste verktyget.

Det finns sedan fler FAQ er om du kollar listan hos F-Secure.  OEM ska det göra nåt  ???

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun & Gepe!

En OEM version är väl ingen fullversion (blev lite osäker här)  ???

Har du en giltlig/köpt licensnyckel för fullversionen av F-Secure Internet Security 2006?

OBS jag menar nu inte att du har en olaglig.

Är det eventuellt en trialversion av F-Secure?

Eller har du ditt F-Secure säkerhetspaket via din Intenternetleverantör?

Själv så kunde jag utan några som problem uppgradera till F-Secure Intenternet Security 2007 behövde inte avinstallera F-Secure Internet Security 2006.

http://www.f-secure.se/2007upgrade/

Så här ser det ut hos mig i min HJT-logga (lägger enbart med Winsock detaljerna).

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ny dator för knappt ett år sedan och då erbjöds man samtidigt att till reducerat pris att köpa F-Secure Internet Security 2006 OEM. Den gick således enbart att köpa till den nya datorn och gäller i ett år.

Licensen gäller enbart för en dator i ett år.

Under prenumeration i programmet står att det gäller till 2007-01-09, prenumerationstyp: full.

Såvitt jag förstår är det en fullversion.

Det är möjligt att den version som du Malou länkat till inte fungerar att uppgradera den med eftersom den vill att jag första avinstallerar 2006:an. När jag gör det försvinner Internetuppkopplingen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gepe

Jag köpte ny dator för knappt ett år sedan och då erbjöds man samtidigt att till reducerat pris att köpa F-Secure Internet Security 2006 OEM. Den gick således enbart att köpa till den nya datorn och gäller i ett år.

Licensen gäller enbart för en dator i ett år.

Jo men det förstår jag att den gäller enbart för den datorn du har köpt osv  ;)

Men det är det här med OEM (jag hakar upp mig en aningen på detta med OEM). Det är inte helt omöjligt att du inte kan använda dig utav den gratisuppgraderingen som jag länkade till.

Vad jag förstår så är den till för oss/de som har köpt F-Secure Internet Security 2006 direkt via F-Secure.

Men jag skall som sagt låta detta vara osagt.

För att ta reda på detta så kanske du bör kontakta F-Secure supporten och höra dig för hur det ligger till med detta om du är berättigad till en gratis uppgradering utav F-Secure Internet Security 2007.

Och om du är så är frågan varför det uppstår problem för dig då du försöker med en uppgradering.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att den version som du Malou länkat till inte fungerar att uppgradera den med eftersom den vill att jag första avinstallerar 2006:an. När jag gör det försvinner Internetuppkopplingen.

Hej

Det kan ju vara den här också som spökar... kolla om du har den själv.

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:programf-secure internet securityfspsprogramfslsp.dll

Efter avinstallation kolla om den är kvar och reparera med tidigare nämda verktyg.

Annars så är det kanske fel dag att laborera för F-Secures support vet det här,

men det borde inte ens gå att försöka installera utan att det blir tvärstopp i setupen om det

skulle vara något med en OEM version ....  ???

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Gepe!

Gjorde lite sökningar hos F-Secure ang OEM och hittade detta nedanstående.

Om du har köpt produkten från en av F-Secures partners eller återförsäljare

http://support.f-secure.se/swe/home/contac...x.shtml#option2

Vem ska du kontakta

Om programmet fanns förinstallerat på datorn

Om F-Secure-produkten fanns förinstallerad på datorn, eller om du fick en cd-skiva med programmet när du köpte datorn, kontakta supportavdelningen på det företag där du köpte datorn.

http://support.f-secure.se/swe/home/contac...x.shtml#option3

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här var det.

Programmet WinsockXPFix "lagade" Internetuppkopplingen efter att jag avinstallerat F-Secure Internet Security 2006 OEM. Jag kunde därefter installera FIS 2007. Det stoppade när jag la in min prenumerationsnyckel. Programmet påstod att det redan var använt (av mig). Jag blev tvungen att köpa en ny prenumerationsnyckel á 485 kronor. Då gick allt bra.

Tydligen går det inte att uppdatera till F-Secure Internet Securitity 2007 med en OEM-nyckel för 2006:an.

Att F-Secure "sabbar" Winsock är uppenbart. De varnar ju för att avinstallera det. Så alla som vill installera något annat säkerhetsprogram blir tvungna att laga Winsock (känns inte helt lyckat)

Hur som helst nu har jag F-Secure Internet Security 2007 (ej OEM) i ett år till.  :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här var det.

Programmet WinsockXPFix "lagade" Internetuppkopplingen

Att F-Secure "sabbar" Winsock är uppenbart. De varnar ju för att avinstallera det. Så alla som vill installera något annat säkerhetsprogram blir tvungna att laga Winsock (känns inte helt lyckat)

Hur som helst nu har jag F-Secure Internet Security 2007 (ej OEM) i ett år till.  :) :) :)

Hmmmm..... att program gör egna Winsocks är "olyckligt".........brukar sluta med strul....

Hursomhelst så löste det sig då... ;)

Observera att för vissa licenser av F-Secure får man då installera på 3 burkar.

Något oklart för just F-Secure...  MS  samt TrendMicro kör rakt av,  3 st på 1 licens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gepe

Tydligen går det inte att uppdatera till F-Secure Internet Securitity 2007 med en OEM-nyckel för 2006:an.

Ok, tack för att du informerade ang detta gällande OEM. Då vet man detta och kan informera uti fall någon/några fler får detta problem ang eventuell uppgradering  ;)

Men det var ju skönt att det löste sig för dig.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun

Observera att för vissa licenser av F-Secure får man då installera på 3 burkar.

Något oklart för just F-Secure...

Inga som helst oklarheter  ;)

Precis som Gepe skriver så får man installera 1 licens på 3 datorer.

Under förutsättning att man köper uppgraderingsversionen 2007 eller köper hela säkerhetspaketet F-Secure Internet Security 2007.

Om man som jag exempelvis gjorde:

Har licens för F-Secure Internet Security 2006 fick då lov att göra en gratis uppgradering till F-Secure Internet Security 2007. Då gäller inte 1 Licens 3 datorer eftersom den uppgraderingen är baserad på 2006 licensen.

Det står klart och tydligt på deras sida  ;)

http://www.f-secure.se/2007upgrade/

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...