Gå till innehåll

Problem att starta datorn efter att den varit strömlös?


ron

Recommended Posts

Har en Fujitsu siemens Scaleo T

När jag reser bort några dagar så drar jag ut strömsladden. När jag senare stoppar i sladden och ska starta datorn så funkar inte strömbrytaren, inget startar öht. Använder ett ojordat eluttatg i rummet där datorn är, har inga jordade där....

Men om jag tar burken och kopplar ur allt och bär den till köket (jordade uttag) så kan jag då få datorn att starta, lampor osv börjar blinka och lysa.

Drar ut sladden bär tillbaka datorn och kopplar in den, då startar den igen som vanligt.

Den kan efter "köksinkopplingen" vara strömlös i iaf upp till 15 minuter och ändå starta.

Förstår att det khar med detta med jord att göra, men så ska det väl inte vara?

Vad är problemet?

Jag har inte råd att dra nya kablar för att göra uttagen i datorrummet jordade.

Ibland när jag ska starta den efter att ha startat den i köket hänger sig uppstarten på den där blå (liggande) pelaren som rör sig ett par gånger och sedan fryser. Om jag då startar den i felsäkert läge och sedan väljer starta om så startar den som den ska.

Någon som vet vad detta beror på? Datorn är standard förutom fem interna hårddiskar istället för de två som var där original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ron!

Jag är ingen elektriker, men du kan gott dra en förlängninsgkabel från ett annat rum till rummet där du har datorn. Jag har två datorer kopplade till en förlängning från köket och det funkar. Uppmätt strålning från skärmarna är nästan noll och enligt den elektriker jag pratat med, så kan förlängningen vara ganska lång. Min förlängning är ca 10 meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen tror att felet beror på jordningen och du har ett vattenelement i ditt rum. Då kan du tillverka en egen jordad anslutning. Du ansluter enbart jordstiftet i en jordad stickkontakt (obs strunta i de två stiften), koppla (vira) andra änden av kabeln  till vattenelementet och sätt kontakten i den nu härmed jordade grendosan tillsammans med dator, skrivare, skärm, modem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...