Gå till innehåll

En fråga när det gäller E-post och adressböcker i Outlook


Mir

Recommended Posts

Hej! Har en fråga när det gäller E-post och adressböcker i Outlook. Jag har fyra partitioner på min HD och Windows på C:, D: lite allt möjligt, E: där installerar jag alla program, F: innehåller våra profiler. Där finns fyra mappar med familjens namn, alltså en varsin mapp. Jag går in i Documents and Settings och letar upp Favoriter och Dokument klipper ut dessa och klistrar in i respektive mapp i F: nu kan jag formatera C: D: E: hur som helst utan att förlora en endaste favorit eller dokument men jag förlorar alltid min adressbok och mina mail i Outlook. Nu undrar jag vart finns dessa och kan man lägga denna del i F: också eller finns det något annat bra sätt att göra för att inte mista detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej plun !

Att dela upp en HD i partitioner är, tycker jag, ett bra sätt att dela på lite olika saker på HD:en. Det är ju en ganska enkel sak också att göra, så varför inte? Någon gång ibland så kraschar Windows eller så är det dags för en ny version tex 95, 98, 98se, Me, XP mm och när jag har gjort dessa uppdateringar så har jag haft nytta av minna partitioner. Som jag sa så kör jag mina installerade program på E: och detta har förenklat mycket för mig. Där har jag bland anat lagt Hogia bokföring och Hogia fakturering. Skulle jag nu tex göra en fullständig nyinstallation av XP på C: med formatering så är det bara att sätta i minna Hogia CD:s därefter och dom frågar då om dom skall leta efter tidigare installationer. Jag svarar bara ja och den  börjar att leta efter detta och jag behöver ej styra mot någon partition. Installationen sker nu och alla inställningar i både bokföring och fakturering fixas. Jag tar givetvis backupp löpande på såna känsliga saker som bokföring, men har aldrig behövt använd detta, så här har du en av orsakerna till mina partitioner, det ger mig mycket mindre jobb och snabba ominstallationer av kommande eller befintliga operativsystem. Detta fungerar ej på alla program som otur är, men på många. Sen en annan sak som man kan göra är att flytta på det Virtuella minnet. Men det fungerar inte på samma HD, utan där skall man ha en liten men snabb HD. Om man lägger det Virtuella minnet på denna lilla HD plats måste finnas för hela Virtuella minnet så blir Windows snabbare eftersom det Virtuella minnet kan arbeta utan att påverka C: där Windows finns. Men åter till frågan, det är Office Outlook som jag använder.

PS.

Prova och dela i partitioner och lek med dessa och ni kommer att upptäcka massor av möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska du leta efter *.pst filer som innehåller rubb o stubb

http://office.microsoft.com/en-us/outlook/...0875321033.aspx

Nu blir det måhända rörigt  med en massa partitioner, vissa program går det bra

med, andra inte.  Med dagens storlekar på alla program/filer etc ser jag inga som

helst fördelar med en massa partioner, förr gick det att hantera.

Det virtuella minnet hanterar Windows bäst alldeles själv... "automagiskt"...

Men med dagens program ska man då ha minst 1GB RAM minne... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken den var intressant så nu har jag lite att läsa!

Ja detta om minne är alltid intressant och skälv kör jag med avstängt Virtuella minnet. Att ha det Virtuella minnet i gång slöar också ner datorn. För att detta skall fungera så måste man ha tillräckligt med RAM minne, annars får man absolut problem när Windows vill att man skall starta om, efter att man har stängt av detta. Med det Virtuella minnet avstängt, så läges allt som skall hanteras av minne i RAM minnet. RAM minnet är oftast snabbare än det Virtuella minnet, beroende av kvalité givetvis och med detta så blir HD:en tystare när den inte behöver arbeta. Har man nu för lite RAM så säjer Windows till. Hamnar man i den sitsen när man har alldeles för lite RAM så startar ej Windows och man blir tvungen att starta i felsäkert läge för att återställa det Virtuella minnet. Oftast så klarar man detta med 1GB RAM för XP pro. Vill man däremot köra det Virtuella minnet från en annan HD så ställer man givetvis in även då att Windows skall sköta det Virtuella minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau.... det finns någon gammal tråd i formet där några testade att enbart köra med minst 1GB RAM minne.

I teorin ska det funka men rent praktiskt så blidde det krascher..inkl mig själv.

1 GB RAM minne, växlingsfilen i "automagi" så funkar det utmärkt.

Plus det här med att kasta ut all windowssopor mha CCleaner samt någon defragmentering lite då och då.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...