Gå till innehåll

Vad gör hårdvaran?


Recommended Posts

Undrar lite och önskar lite ordentliga lättförståliga svar...

vad gör dessa hårdvara och hur märker jag skilland när jag använder min dator?

Processorn: hur märker jag skillnad på en dålig processor och en bra processor när jag använder datorn?

RAM minnet: samma fråga här... hur märker jag skilland på mycket ram och lite ram?

Grafikkort: förrutom att det ser bättre ut när man spelar

väldigt tacksam för (enkla)svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall försöka svara enkelt och kortfattat:

Processorn är Datorns "Hjärna". Det finns inga dåliga processorer, däremot så skiljer man på processorernas klockfrekvens. En äkta Intelprocessor på t ex 3 Ghz är bättre än en Celeron på 3Ghz. Varför?

Jo, en Celeronprocessor kommer aldrig upp i den "specifikation" som Intel har satt för just den processortypen, och då sorteras den ut och degraderas till en billigare Celeronprocessor, och kan kanske bara nå upp till 2.93 Ghz

En snabbare processor utför uppgifterna snabbare än en långsam.

RAM-minne: Mycket RAM-minne gör att du kan köra tunga program, krävande spel, mastiga bildpresentationer etc. Du kan också köra fler program samtidigt med mycket RAM-minne installerat.

Minsta rekommendation idag är 512MB RAM men helst 1024 MB RAm eller mer.

Grafikkort: Ett bra grafikkort med minst 256MB grafikkortsminne krävs för att kunna köra de senaste spelen, samt numera även för at tex kunna utnyttja alla de grafiska funktioner i användargräsnittet i Windows Vista.

Här finns det två olika "standarder" breoende på vilket moderkort du har: AGP eller PCI-Express.

Om du vill veta mer så föreslår jag följade sida på nätet:

http://www.pagina.se/itord/default.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minne: Mycket RAM-minne gör att du kan köra tunga program, krävande spel, mastiga bildpresentationer etc. Du kan också köra fler program samtidigt med mycket RAM-minne installerat.

Minsta rekommendation idag är 512MB RAM men helst 1024 MB RAm eller mer.

En liten kommentar till det här med RAM minne... ;)

Den absolut bästa investeringen man kan göra är att utöka sitt minne till 1024MB.

Personligen ser jag det som ett måste för att kunna hantera dagens stora program

inkl stora filer... (sen kan MS då rekommendera 512MB men då är det "sirap"....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn är Datorns "Hjärna". Det finns inga dåliga processorer, däremot så skiljer man på processorernas klockfrekvens. En äkta Intelprocessor på t ex 3 Ghz är bättre än en Celeron på 3Ghz. Varför?

Jo, en Celeronprocessor kommer aldrig upp i den "specifikation" som Intel har satt för just den processortypen, och då sorteras den ut och degraderas till en billigare Celeronprocessor, och kan kanske bara nå upp till 2.93 Ghz

En snabbare processor utför uppgifterna snabbare än en långsam.

Även en Celeron är en äkta Intel. Jag antar du syftar på skillnader mellan P4 och Celeron.

Celeron CPU'er har mindre cache minne än P4 och långsammare FSB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn: hur märker jag skillnad på en dålig processor och en bra processor när jag använder datorn?

Högre prestanda. Programmen körs snabbare / lättare

RAM minnet: samma fråga här... hur märker jag skilland på mycket ram och lite ram?

Om du har lite ram, läser och skrivs datan till hårddisken hela tiden. Mer ram så sparas det i ram-minnet och blir snabbare för att den slipper tugga så mycket på hårddisken.

Grafikkort: förrutom att det ser bättre ut när man spelar

Det datorn beräknar ska ju visas på skärmen, om det ska va nån vitts med det hela. Ett dåligt grafikkort slöar ner hela datorn, efterssom det blir slöare att visa alla beräkningar som bild på skärmen. (tror ja  :D )

Och sen om det inte hänger med, kan ju datorn låsa sig. Mycke bättre med ett nytt.

Drivrutinerna måste va uppdaterade!!!!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...