CobraSnake Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Hej alla.... Har funderingar på hur jag ska ställa in mna nätverksinställningar för bästa internet surfing, jag har uppkopplingen från Bredbandsbolaget med det trådlösa modemet som är konfiguerat med microsofts litet hemnätverk, min dator är ansluten genom en annan värddators nätverk här hemma. Har nämligen ställt in det sedvanliga "erhåll ip adress automatiskt", men tycker att internet är segt emellanåt, eller ska jag skriva in egen adress på mina nätverksinställningar?? Tacksam för lite tips här......... : ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Valet att "erhålla IP adress automatiskt" fördröjer avsevärt anslutningen till nätverket, men därefter påverkar detta val inte Internet prestandan. Att skriva in fast adress är därför att föredra om man vet hur. Att Internet verkar segt ibland kan bero på vad värddatorn gör samtidigt, eftersom du påverkas av dess belastning och eventuella Internet trafik. Dessutom har jag också märkt att Internet hastigheten har försämrats avsevärt till vissa sidor sedan kabelbrottet i december. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CobraSnake Posted February 7, 2007 Author Share Posted February 7, 2007 Valet att "erhålla IP adress automatiskt" fördröjer avsevärt anslutningen till nätverket, men därefter påverkar detta val inte Internet prestandan. Att skriva in fast adress är därför att föredra om man vet hur. Att Internet verkar segt ibland kan bero på vad värddatorn gör samtidigt, eftersom du påverkas av dess belastning och eventuella Internet trafik. Dessutom har jag också märkt att Internet hastigheten har försämrats avsevärt till vissa sidor sedan kabelbrottet i december. Tack, men kan du visa mig hur jag ska gå tillväga genom att skriva in en fast ip adress, för jag fattar inte vilken dns server eller sånt som man ska skriva on där i inställningarna...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Som jag skrev "Att skriva in fast adress är därför att föredra om man vet hur." Du kan se efter i din PC vilken adress, gateway och dns som du idag fått med automatiken. Klicka upp nätverksikonen och fliken <Support> - <Information...>. Skriv sedan in sessa värden som fasta i IP inställningen. Om du inte klarar ut det så behåll "ip tilldelning" eftersom ditt problem är Internet prestanda. P.S. IP-adressen för din PC kan behöva ändras så den ligger under eller över det adressområde som DHCP förfogar över. Detta adressområde brukar innefatta 32 adreser. T.ex 192.168.0.10 - 192.168.0.40. Den adress du normalt får av DHCP är den första reserverade adressen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts