kjell-ake Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Hej! Det är jag igen! Försöker att att få min Zyxel P-320 W router att fungera... Problemet är att jag har kontakt med internet när jag kopplat in den (enl.anvisningarna) sedan efter en kvart börjar det komma meddelande att "Nätverkskabel inte är ansluten". Först bara det klimtar till men efter en stund så blir det svårare och svårare att komma ut på internet. WAN lampan på modem och router blinkar till. Först snabba blinkningar men ganska snart blir det längre och längre uppehåll för att sedan sluta att blinka alls. Jag förmodar att "Nätverkskabel inte är ansluten" följer blinkningarna på WAN lampan. Även det trådlösa tappar kontakten. Stoppar jag i kabeln i modemet så funkar det i båda burkarna omgående så det år inte i de kablarna felet ligger. Har testat med olika kablar mellan modem och router med ovanstående resultat... Det verkar som om routern tappar kontakten med modemet. Inte direkt utan efter ca 20-25 minuter. Några förslag på åtgärder? (Nej. jag har inte ringt Telias support, än...) Med vänlig hälsning Kjell-Åke PS. Har aldrig några uppkopplingsproblem från vanliga modemet (även det ett Zyxel). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jims Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Koppla ur router och modem i 10 minuter så dom nollställer sig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Hej! Jag har gjort det. Ingår i felsökningsschemat som följde med routern. Med vänlig hälsning Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted February 9, 2007 Share Posted February 9, 2007 Låter som att det är fel på routern. Jag skulle försöka få den utbytt. En sak man kan prova är att kolla om det finns ett nyare firmware att ladda ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 9, 2007 Share Posted February 9, 2007 Eftersom tiden är 20-25 minuter så tror jag inte DHCP förhandlandet fungerar. Eftersom det är Telia så enklast DHCP både på WAN o LAN. Standardfrågan sedan är om routern körs med senaste firmware ? kolla Zyxels supportsida. När det är kollat så släpper ev brandväggar igenom DHCP förfrågningar ? Annars dör anslutningen på ungeför den tid du skriver eftersom ingen ny IP adress kan förhandlas fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell-ake Posted February 9, 2007 Author Share Posted February 9, 2007 Hej! DHCP? Vad är det? Ändras vart och hur? Angående brandväggar. Enl. annonsen i alla fall så har modemet en brandvägg. På kartongen till routern står det också något om att det skall vara en brandvägg och i datorn finns en brandvägg... Mycket brandväggar blir det...eller har jag missuppfattat att det finns modem/routerbrandvägg "inbyggt". Hur konfigureras datorns brandvägg för att routern skall fungera på bästa sätt. Modemet och "burken" fungerar ju bra tillsammans eftersom problemet inte uppstår när resp. dator är tillkopplade med kabeln. Eller hur? Tacksam för alla svar. Som vanligt befinner jag mig på nybörjarnivån... Med vänlig hälsning Kjell-Åke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 9, 2007 Share Posted February 9, 2007 Ja då får man läsa på om sin lilla hemliga burk... http://www.zyxel.se/Knowledge_base.83.0.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.