Gå till innehåll

Fel på mitt BIOS??


Recommended Posts

Hej....

Har det senaste haft problem med bioset. Varje gång jag startar upp datorn efter en natts avstängning så kommer det upp att wrong settings. press F1 to set up, press F2 to run default settings......

Klockan och datum stämmer inte alls........men efter att ha ställt in klockan så startar windows igen, har hänt två gånger nu.........

Har själv tryck på run default settings och sparat.........får se om det hjälper........ :'(

Tacksam för lite råd och tips här......... ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev de så av sig självt?

Kanske det lilla, platta, runda batteriet på moderkortet. Fast det borde stå något om c-mos eller nått i den stilen i bioset. Kolla.

Men om den inte är allt för gammal är det nog nått annat fel.

:)

Jo det stod CMOS Wrong Settings och det bara kom en dag så utan vidare och har vart så nu också idag.......kan du tipsa om några lösningar?? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag håller med föregående talare...

Ett internt laddbart batteri (även det på moderkortet) håller mellan 3-4 år.

Om datorn står utan nätanslutning så laddas interna batteriet ur under kort tid

och du får detta meddelande.

När jag numera (efter bara 2,5 år) byter externa batteripaketet i min bärbara så tappar jag tidsinställning med mera och får upp ditt felmeddelande vid boot.

Antingen så byter du batteri-knappcell eller så måste din PC vara konstant inkopplad till vägguttaget med ström till nätaggregatet (endast avstängning på framsidan).

Tack för senast, Ja datorn är nu 6 år gammal, hade aldrig en tanke om att batteriet tar slut där. Är det förresten lätt gjort att byta ut batteriet, för jag är nämligen inte så duktig på att peta i moderkort och sånt här?? hehe ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta batteriet.

En rund grej med en liten utbyggnad på sidan. Den där lilla utbyggnaden som sticker upp på sidan består av två delar. Den yttre är fast. Och den innuti går att trycka utåt från batteriet. Och då lossnar det.

Det är som nån slags hake eller nått sånt.

Hoppas det går att tyda den beskrivningen.  ;D Och att vi har samma batterihållare?  ??? Annars får du testa lite.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta batteriet.

En rund grej med en liten utbyggnad på sidan. Den där lilla utbyggnaden som sticker upp på sidan består av två delar. Den yttre är fast. Och den innuti går att trycka utåt från batteriet. Och då lossnar det.

Det är som nån slags hake eller nått sånt.

Hoppas det går att tyda den beskrivningen.  ;D Och att vi har samma batterihållare?  ??? Annars får du testa lite.  :)

Tackar, för den fina beskrivningen....... :D Ska testa och hoppas jag lyckas  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...