xrister Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Hej, Moderkortet på min stationära har med all säkerhet pajat och nu är jag i processen att köpa en ny. I den gamla och nu trasiga datorn så var det XP och 32-bitars CPU. I den nya som jag tittar på kommer det vara Vista samt en AMD Athlon 64 Dual-Core och efter jag har fått igång den så vill jag koppla in mina gamla diskar i den nya datorn, för att rädda data som ligger där. (Moderkort: Asus M2N32-SLI DELUXE S-AM2 nForce 590) Kommer det vara något problem med att koppla in mina gamla diskar i den nya datorn ? Jag är jättetacksam för alla svar/råd jag kan få. Jag har försökt leta efter information men inte hittat något relevant svar. /christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mathie1 Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 e väll inga probelm ? bara plugga in och kopiera från diskarna, har ingen betydelse om de e några år gamla .... busenkelt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Jag har ju själv ett sånt kort med är osäker på om det finns några IDE-anslutningar eller om det bara är SATA som gäller. Vet du om de diskar du har är IDE eller SATA? Ett alternativ är att köpa IDE-USB-konverterare om det inte finns IDE-anslutningar i burken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xrister Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Hm, har inte tänkt på det. Men jag tror jag har diskarna är IDE... aj då. Annars får jag väl köpa en sådan där IDE-USB-konverterare. Tack för tipset Stenis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersM Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Det moderkortet har en kontakt för IDE, så du ska kunna koppla in de gamla diskarna där utan problem. Men då får diskarna samsas med eventuella cd/dvd-enheter också, så har du många diskar får du ta dom i tur och ordning. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts