Gå till innehåll

Vista bootar bara ibland


joksi

Recommended Posts

Hej allesamman

Kör Vista 1 v nu, och varje dag är en pina...får starta upp datorn 3-4 ggr minnst inan väl Vista bootar upp.

Varje gång "fryser" den innan Välkomstmenyn och hårddisklampan slutar blinka!

Aldrg haft sådana problem med XP, kör nämligen dualboot nu.

När jag väl kommer in så funkar det hur bra som helst!  ::)

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du kanske kan hitta problemet under "problemrapporter och lösningar" i kontrollpanelen.

Kolla även dina bios inställningar om du har något skumt där. Ev överklockning kan bidra med sådana problem.

Du kan även testa dina minnen så att dom inte strular med memtest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget som omnämns där.

Har innget skumt i BIOS, har ej ändrat något innan/efter installation av Vista.

Som sagt, XP bootar alltid upp klockrent, Vista bootar nästan aldrig!

Datorn liksom minnena är köpta och ihopbyggda i oktober, alltså relativt nya prylar.

Funkar ju fint med XP, och bootar även upp ibland med Vista, så det bör ju inte vara något fel på minnena precis.

Ena booten så startar den upp, disklampan blinkar osv. Dock tar det 10-15s  mellann inladdningssidan och välkomstmenyn, de andra gånngerna blinkar inte disken alls och den bokstavligen fastnar där.

Sen kan jag hhålla på och starta om flertalet ggr!

Ingen överklockning här heller...

Har även provat bootup reparation på Vista skivan, men den rapporterar att allt är som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kan hitta en nyare version av BIOS och i så fall uppgradera. Prova också om du kan göra en reset av BIOS till Default-inställningarna.

Gör en checkdisk för att kolla att hårddisken är ok. Slutligen kolla att drivrutinerna till grafikkortet är dom rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har precis hittat ny BIOS version till mitt moderkort sen 2 dagar tillbaks. Ska uppdatera det nu så får jag återkomma ifall det sker några förändringar.

Jag har även provat köra diskkontroll i Vista, och det är inga problem med någon av mina två diskar.

Nvidia drivrutinernna ja har är de sennaste, inofficiella beta  100.xx.

Hade en tidigare version för ett par dagar sedan, och det var ingen skillnad mot den nyare betan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Någon som har en lösning på detta problem än. Nu får jag en snabb blåskärm vid uppstart, fast det står inget på den. Sedan startar den om igen och då funkar det. Datorn ska vara Vistakompatibel och BIOS update finns ej.

Prova att kolla i memorydumpfilen så borde du kunna få reda på vad som krånglar.

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=103

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde det där programmet och i en minidump hittade jag problemet. Det var något till ATI grafiken som hade att göra med kortkommandon som strulade till det tydligen. Efter att ha inaktiverat den i msconfig startar nu datorn varje gång utan problem.  ;D

Hoppas det bara var det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...