joksi Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Hej allesamman Kör Vista 1 v nu, och varje dag är en pina...får starta upp datorn 3-4 ggr minnst inan väl Vista bootar upp. Varje gång "fryser" den innan Välkomstmenyn och hårddisklampan slutar blinka! Aldrg haft sådana problem med XP, kör nämligen dualboot nu. När jag väl kommer in så funkar det hur bra som helst! : Förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tndb Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Se om du kanske kan hitta problemet under "problemrapporter och lösningar" i kontrollpanelen. Kolla även dina bios inställningar om du har något skumt där. Ev överklockning kan bidra med sådana problem. Du kan även testa dina minnen så att dom inte strular med memtest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joksi Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Finns inget som omnämns där. Har innget skumt i BIOS, har ej ändrat något innan/efter installation av Vista. Som sagt, XP bootar alltid upp klockrent, Vista bootar nästan aldrig! Datorn liksom minnena är köpta och ihopbyggda i oktober, alltså relativt nya prylar. Funkar ju fint med XP, och bootar även upp ibland med Vista, så det bör ju inte vara något fel på minnena precis. Ena booten så startar den upp, disklampan blinkar osv. Dock tar det 10-15s mellann inladdningssidan och välkomstmenyn, de andra gånngerna blinkar inte disken alls och den bokstavligen fastnar där. Sen kan jag hhålla på och starta om flertalet ggr! Ingen överklockning här heller... Har även provat bootup reparation på Vista skivan, men den rapporterar att allt är som det ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Kolla om du kan hitta en nyare version av BIOS och i så fall uppgradera. Prova också om du kan göra en reset av BIOS till Default-inställningarna. Gör en checkdisk för att kolla att hårddisken är ok. Slutligen kolla att drivrutinerna till grafikkortet är dom rätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joksi Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Hej Jag har precis hittat ny BIOS version till mitt moderkort sen 2 dagar tillbaks. Ska uppdatera det nu så får jag återkomma ifall det sker några förändringar. Jag har även provat köra diskkontroll i Vista, och det är inga problem med någon av mina två diskar. Nvidia drivrutinernna ja har är de sennaste, inofficiella beta 100.xx. Hade en tidigare version för ett par dagar sedan, och det var ingen skillnad mot den nyare betan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pukin_Dog Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Jag kan bara säga att jag har liknande problem. Har tagit bort så att den inte går i viloläge utan verkligen stänger av sig nu men den brukar få startas flera gånger fr det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joksi Posted February 20, 2007 Author Share Posted February 20, 2007 Vet inte vad det kan vara, men hela dagen igår gjorde ja flera omstarter och Vista startar nu. Kanske var BIOS? : Hmm... Dock har ja fått nya problem... :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pukin_Dog Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Någon som har en lösning på detta problem än. Nu får jag en snabb blåskärm vid uppstart, fast det står inget på den. Sedan startar den om igen och då funkar det. Datorn ska vara Vistakompatibel och BIOS update finns ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Någon som har en lösning på detta problem än. Nu får jag en snabb blåskärm vid uppstart, fast det står inget på den. Sedan startar den om igen och då funkar det. Datorn ska vara Vistakompatibel och BIOS update finns ej. Prova att kolla i memorydumpfilen så borde du kunna få reda på vad som krånglar. http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=103 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pukin_Dog Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 Funkar detta även när blåskärmen kommer vid uppstart innan windowssymbolen och ljudtestet körs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pukin_Dog Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 Jag körde det där programmet och i en minidump hittade jag problemet. Det var något till ATI grafiken som hade att göra med kortkommandon som strulade till det tydligen. Efter att ha inaktiverat den i msconfig startar nu datorn varje gång utan problem. ;D Hoppas det bara var det nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts