Gå till innehåll

Vista + USB


joksi

Recommended Posts

Tja

Hur är det för er när ni pluggar i någon USB enhet?

T.ex div. USB-minnen, digitalkameror lr USB diskar?

I XP har jag aldrig någonsin haft problem med detta, e bara att plugga i så installerar och identifiera XP det automatiskt (bortsett från vissa USB enheter som webkameror osv som har medföljande drivrutiner).

Men i Vista, så har ja provat en MP3 spelare, två USB minnen, en digitalkamera och en SE mobiltelefon.

I inget av fallet funkar det. Alltså Vista börjar söka på Windows update per automatik, hittar inget där, sen frågar den efter skiva  ::)

Men finns innga skivor till någon av mina enheter, och har aldrig funnits heller. Hmm...

Väljer ja däremot typ bläddra på hårddisken, och hänvisar till C:Windows mappe ja då hittar den allt möjligt där, på så vis kom ja på hur ja skulle installera mina prylar via USB.

Riktigt konstigt, tycker att Vista borde vara minst lika smart som XP att den automatiskt innstallerar USB lagringsutrymmen av olika slag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft precis samma problem då jag hade över 2GB i ram och nVIDIA nFORCE 4 chipset.

Det finns faktiskt en fix som du skulle kunna prova, som kan lösa problemet, i alla fall om du uppfyller något av ovanstående kriterier (nFORCE 4 chipset eller över 2GB i RAM).

Länk till sidan med fix för Vista och nFORCE + mer än 2GB i ram:

http://support.microsoft.com/?kbid=929777

Länk till sidan med fix för Vista och USB-problem

http://support.microsoft.com/?kbid=925528

Prova dessa, de kan hjälpa dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt svar!

Jag har ingetdera, jag har ett Asus M2V moderkort och 1 GB RAM

Jag ser däremot i installationsfönsntret när den letar drivrutiner att det står searching Windows Update, därefter searchinng preconfigured driver folder. Frågan är vilken den är, och om den kannske är fel?

Isf kanske man kan ändra den till C:Windows för när man manuellt pekar sökningen dit efter att den misslyckats hitta drivrutiner på egen hand så funkar det.

Riktigt jobbigt är det iaf, en massa klick och upp till 10-15 min innan den väl installerat ett simpelt USB minne  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat uppdateringen du länkade till nu ändå.

Vad gör Hyperion drivrutinerna?

Jag har kollat på ASUS sida, och därifrån har ja installerat RealTek Vista ljuddrivrutiner, integrerat nätverkskort drivrutinerna för Vista samt VIA ATA/SATA drivrutiner.

Det är allt som finns där för mitt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyperion-drivrutinerna är till för ditt chipset på moderkortet. De finns att hämta på Via arenas hemsida:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageI...&CatID=3170

Annars om du inte har uppdaterat ditt BIOS tycker jag du ska se till att du har senaste BIOS-versionen som är version 1603 till ditt kort M2V (enligt ASUS hemsida).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. jag tog hem senaste BIOS versionen igårkväll faktiskt.

Dock så har jag haft ett problem enda sedan jag köpte detta moderkort i oktober förra året.

Funktion och menyvalet Wake on LAN har aldrig funnits med, däremot finns andra wake up funktioner så som modem, pci osv.

Enligt manualen till kortet ska det stödja WOL, samma sak står det på Asus informationssidor för modellen.

Men det gör det alltså inte, och det menyvalet har inte funnits i någon av BIOs versionerna, och det handlar väl om ca 4-5 uppdateringar sedan jag köpte det.

Har du någon aning om hur det kan vara så här?

Jag har varit i kontakt med Asus support via e-mail flertalet ggr, och de säger de *innte* kan hjälpa mig  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, det där med att ASUS inte kan hjälpa en, det är något som jag faktiskt inte tycker är specifikt för just ASUS. Har fått VÄLDIGT dumma svar från dem, likaså ASRock! De verkar detaljgranska mailen de får och så ser de om det möjligtvis är något man missat att få med, som är underförstått. Då får man ett svar tillbaka med att man ska prova detta. Väldigt irriterande!!!  >:(

Ibland kan ju funktioner försvinna beroende på andra funktioner i BIOS. T.ex. kanske nätverkskortets "Onboard Lan Boot ROM" måste vara "Enable" för att WOL skall fungera, vad vet jag!

Kanske har med ACPI inställningar att göra också!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har proat med både enable och disable på LAN boot ROM, men tror inte de har me de o göra, de e ifall man vill boota datorn från nätverket.

ACPI har ja pillat runt med, men även återställt till standard och hur ja än gör dyker inte Wake On LAN upp i menyn bland övriga val.

I manualen till kortet står det inte att man måste ändra nnågot för att få fram funktionen, utan den ska bara finnas där typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu blev de allt värre.

När ja nu startade datorn så får jag utropstecken vid USB controllern, och den tjatar om att installera om.

Låter den gör de o ja då hittar den VIA 5 rev drivrutinerna men vill av nån anledning inte installera de.

Har provat avinstallera från enhetshanteraren manuellt, och sen starta om, men samma sak igen.

Inget i USB väg funkar överhuvudtaget nu... Vet fan om de kan ha med den uppdateringen ja installera från Microsoft tidigare...?  ::)

Untitled.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hadde samma problem på min bärbara, en HP 9095. hittde inga drivrutiner, gick in i kontrollpanelen o kollade i Lägg till maskinvara, valde lägg till manuelt o kikade runt där, Då såg jag att det inte fanns några drivrutiner alls där, det gjorde det när jag hadde instalerat Vista, men nu var dom borta, sökte runt för att finna en lösning, men hittade ingen, -bara att instalera om, o då gjorde jag en riktigt ren instalation, efter det så har allt fungerat som det skall, Att formatera o instalera om är kanske ett alternativ o se om det hjälper,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommennderar att använda återstälningsfunktionen i Vista!

Bra mkt bättre än i XP, har aldrig riktigt fått det att göra något vettigt i  XP, men nu i Vista så återställde den tydligen mina VIA rev 5 usb controller drivrutiner!  ;D

Dock har jag fortfarande det ursprungliga problemet med att Vista inte hittar ett skvatt som kopplas in i USB, allt är unidentified device och det Vista gör är att fråga vad den ska göra, jag väljer search Windows Update for drivers. Där hittar den inget, sen står det searching prefconfigured driver folder, hittar inget där heller.

Till slut ber den mig att välja en CD-skiva med drivrutiner, eller manuellt peka mot dem på hårddisken.

Kruxet är att det här handlar om så simpla saker som USB-minnen och liknande, alltså enheter utan medföljande drivrutiner. Poängen är att bara ansluta till USB o på så vis få de installerat direkt automatsk, det är ju hot swap som gäller. Har alltid funkat på alla datorer med XP.

Men i Vista hittar de ingenting, och eftersom ja int har en skiva fick jag ju experimentera och slutligen insåg ja att om man pekar varje USB instalaltion till C:Windows så hittar den i praktiken allt där, och identifierar enheterna som tex USB mass storage unit, installerar, sen fortsätter den med namnet på USB minet, installerar och till slut är det klart. Tar tyvärr en stund och är väldigt konstigt.

Ingen som har konkreta idéer på förslag?

Kan det vara någon bugg i Vista Business?

Att "preconfigured driver folder" egentligen skall vara C:Windows, men att det inte är det?

Kan man isf rätta till detta? Ex genom registret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har ja bifogat en bild på det kompletta installationsförfaranndet för ett USB minne, vilket som.

Som ni ser behöver processen fyra steg, och det jobbiga är att VARJE STEG börjar med "Unidentified device", sen söker den Window Update utan lycka, söker den där fördefinierade mappen, utan lycka, o till slut får ja peka manuellt till Windows mappen, varav den slutlign efter en liten stund hittar drivrutinen och identifierar USB minnet.

Jobbigt värre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersion Devicepath kan du lägga till drivrutinsplatser där windows ska söka, med ett ; mellan dom. Jag hade samma problem som dej med usb-drivrutiner. Men skrev %SystemRoot%inf;C:WindowsSystem32 i devicepath så funkade det automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersion Devicepath kan du lägga till drivrutinsplatser där windows ska söka, med ett ; mellan dom. Jag hade samma problem som dej med usb-drivrutiner. Men skrev %SystemRoot%inf;C:WindowsSystem32 i devicepath så funkade det automatiskt.

Gjorde precis som du sa, startade om datorn och visst, nu verkar den hitta drivrutinerna för USB automatiskt. Dock behöver ja varje gång välja search automatic i popuprutan, har för mig de inte behövdes i XP. den bara ploppade upp o sa saker i en gul popup ruta nere vid klockan 2-3 ggr sen va de installerat...typ 10s.

I vista tar de en liten stund...

Sen en annan fråga, ska det verkligen vara så att om man flyttar USB minnet till enn annan port så ska den gå igenom installationsförfarandet igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle installera en annan gammal USB pryl idag också...en IR-mottagare.

Kollade på tillverkarens sida me de verkar ha slutat ge support på den, så de finns bara XP drivrutiner att ladda hem sen innan.

Men enligt en artikel hhär på sidan så ska majoriteten av XP drivrutinerna funka någolunda även i Vista.

Så ja provade ladda ner drivrutinerna o körde exe filen som kopierar drivrutinerna till min dator, sedan bootade ja om o kopplade in IR-mottagaren. Den hittar iga drivrutiner.

Så ja provade att extracta en sys fil och en innf fil från cab filen som heter WINXP i rar filen och la dem i system32...där ju Vista nu ska leta.

Ja då hittar den drivrutinen, men så ger den nåt felmedd. Kan det vara så simpelt att den inte vill ta emot drivrutinen av nån anledning?

Iofs står de ju att den nnu hittat o identifierat enheten, samtidigt står de att den inte kan hitta "filen"...hmm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...