Gå till innehåll

hjälp!! halva mitt hd minne försvan


Recommended Posts

tja. jag har 2 hårddiskar. en på 11,5gb å en på 40gb. båda är uppdelade i 2 partitioner så då har ja 4 partitioner som ja tyckte va lite onödigt många för ja behöver bara 3. en i att köra windows i å en som ja installerar program å ytterligare en som ja sparar musik å skit på. när ja skulle ta bort en partition på 11.5 gb´an så trodde ja att de minnet i den partition skulle sättas ihop med den andre partitionen, elle att de skulle bara bli en stor partition men de va ju fel :( för nu e den bara halv. nån som vet va ja kan ha gort för fel ???? tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort den andra partitionen också och skapa en ny för hela disken.

Och så verkar de va för små diskar för att de ska va nån mening med flera partitioner. Datorn måste va väldigt slö?

En partition på varje disk och aktivera växlingsfilen på båda, så blir den snabbare.

Annars får man använda partion magic och det kostar onördigt mycket pengar för det lilla.

:)

Edit: Tänk på att filerna försvinner när du tar bort partitionen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, ja har gjort det samma. Min dator är gammal och blev oxå slö.

Ett litet exempel.  :D

Flytta filer mellan två partitioner på samma disk. Då måste filerna mellanlagras nånstans och det tar en väldans tid att flytta. För hårddisken kan ju bara göra en sak åt gången. Inte snurra åt två håll sammtidigt.

Men om du flyttar inom samma partition, ändras ju bara sökvägen. Det går ju väldigt fort, för filerna flyttas egentligen inte.

Det går också ganska fort att flytta filer mellan två hårddiskar, eftersom dom gör varsin grej samtidigt.

Och växlingsfilen håller på så hela tiden. Så om man aktiverar den på båda diskarna, bestämmer datorn själv vilken disk den ska hålla på med.

Startmeny < högerklick på den här datorn < välj egenskaper < välj fliken avancerat < Tryck på inställningar under prestanda < (Ny ruta...) Välj fliken avancerat < knappen ändra.

Då ska rutan virituellt minne synas. Markera en disk i taget och aktivera Och storleken bestäms av windows.

:)

Edit: Och så flyttar man Mina Dokument till den andra hårddisken. Så de blir program på den ena och användarfiler på den andra hårddisken.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej ja gorde som du sa. de står ''egen storlek'' å under det står de ursprunglil storlek (MB): 573(I RUTAN) å så står det maximal storlek 1152. man kan även ändra så att storleken bestäms av windows elle ingen växlingsfil. så vad ska ja göra mer? så du vet så har ja en gammal å slö dator på 400 mhz å 384 mb ram haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...