Gå till innehåll

Ändra genvägar?


mussi

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle gärna vilja ändra mina genvägar på startmenyn, t.ex. mina bilder å min musik vill jag inte ha dom mapparna utan de mapparna där jag verkligen har min musik och ist för mina nätverksplatser vill jag ha min partition med filer etc. går det att fixa på ngt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det går att göra så mycket med just dom mapparna, mer än att byta namn på dom, eller välja att inte visa dom alls på startmenyn. Däremot så kan du välja att visa "MIna Dokument" som meny, och därigenom få tillgång till dom mappar du nämner. Detsamma gäller "Den här datorn", för att få tillgång till partitionerna, utan att öppna huvudmapparna. Ändrar hur startmenyn visas, gör du så här: Högerklick på startknappen / välj egenskaper / fliken "Start-menyn" / pricka i "start-menyn" och välj "anpassa" / fliken "Avancerat", sen är det bara att göra dina val i scrollmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det går o fixa.  :)

Skapa en ny mapp Mina Dokumet där du vill ha den.

Sen är det bara att högerklicka på den riktiga Mina Dokument < Välj egenskaper < flytta

Då hamnar under-mapparna också på den andra disken / partitionen. Alltså det är där man hamnar när man väljer på startmenyn. Dokument, Musik, Bilder.

och ist för mina nätverksplatser vill jag ha min partition med filer etc.

Vill du ha en genväg på startmenyn? Ja kan göra en regfil åt dig om du vill?

Fast då får jag sluta köra ubuntu en stund.  ;D

:)

e-son va snabbare än mig.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det går o fixa.  :)

Skapa en ny mapp Mina Dokumet där du vill ha den.

Sen är det bara att högerklicka på den riktiga Mina Dokument < Välj egenskaper < flytta

Då hamnar under-mapparna också på den andra disken / partitionen. Alltså det är där man hamnar när man väljer på startmenyn. Dokument, Musik, Bilder.

och ist för mina nätverksplatser vill jag ha min partition med filer etc.

Vill du ha en genväg på startmenyn? Ja kan göra en regfil åt dig om du vill?

Fast då får jag sluta köra ubuntu en stund.  ;D

:)

e-son va snabbare än mig.  ;D

Om jag nu gör så att jag tar flytta på mina dokument mappen till min mapp med alla filer, kommer då allt som brukar sparas i mina dokument å läggas där också? För det vill jag inte riktigt...

Tack för tipset e-son, det har jag fixat nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...