Gå till innehåll

Kan inte markera flera filer


Adamski

Recommended Posts

Det låter som en simpel fråga, men är knepig att lösa. Jag kan helt enkelt inte markera flera objekt (filer mappar) med ctrl eller shift-tangenten. På skrivbordet går det bra men inte i filhanteraren (eller vad det nu heter under Vista)

Förmodligen så är det någon global inställning, borde finnas under controllpanelen/Folder options. Men jag hittar inte det.

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen ska finnas inbyggda i Windows och ska inte kunna ändras eller justeras med någon inställning. Däremot så kan du bara markera flera mappar i det högra fältet och inte i vänstra mapplistan.

Du kan också ta fram kryssrutor så att det blir enklare att markera filer och mappar:

Den nya Windows Explorer (Utforskaren) låter dig numera välja och markera filer och mappar med hjälp av kryssrutor. Aktivera dessa genom att i Utforskaren trycka vänstra Alt-tangenten och gå till Tools > Folder options > View och kryssa i "Use checkboxes to select items". Kryssrutorna är sedan i Utforskaren dolda tills du för muspekaren över en fil eller mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en ganska avancerad användare. Har använt windows sedan version 3.11 :)

Självklart så pratar jag om den högra sidan utav utforskaren.

Tyvärr så är det nåt riktigt skumt som har hänt på min dator, det funkar helt enkelt inte att markera flera än 1 fil åt gången. Samma gäller "Use checkboxes to select items".

Hoppas att det inte är ett virus och bara nån galen inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg: allt funkar som det ska på tjejens användare vilket innebär att det handlar om en inställning på min användare. Helt fullständigt galet att det går att rubba denna funktionen i Vista.   >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen vad dåligt, riktigt besviken att en användare blir sönder efter bara några veckors vanlig användning. I tråden som du tipsar om så har de kommit fram till att det enda som verkligen hjälper är att skapa en ny admin-användare och radera den gamla. Orkar verkligen inte göra detta, inställningar, BankId, mailinst, allt kommer att ryka.

>:( arg  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att logga in med en annan användare, som fungerar. Exportera denna registernyckel:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerStreamsDefaults]

"{5C4F28B5-F869-4E84-8E60-F11DB97C5CC7}"

Logga in med ditt eget konto och importera registernyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

jag har också detta problem. uppstod helt plötsligt. och i alla undermappar och på alla andra hårddiskar fungerar allt som det ska men inte i denna mapp som jag verkligen behöver kunna markera flera filer samtidigt  >:( >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...