nissenisse Posted March 14, 2007 Share Posted March 14, 2007 Hejsan, Undrar hur man ser, eller tar reda på hur, fort den DVD brännare man har i datorn klarar av att bränna dvd-r skivor. Även cd. Och alla de andra varianterna Hur får man reda på det. ??? ??? ???. Har sökt överallt, har tagit hem info tool. Men skrivhastigheten står inte > > >. Hoppas någon kan hjälpa mig. Häls Nybörjaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rebom Posted March 14, 2007 Share Posted March 14, 2007 Hejsan, Undrar hur man ser, eller tar reda på hur, fort den DVD brännare man har i datorn klarar av att bränna dvd-r skivor. Även cd. Och alla de andra varianternaHur får man reda på det. ??? ??? ???. Har sökt överallt, har tagit hem info tool. Men skrivhastigheten står inte > > >. Hoppas någon kan hjälpa mig. Häls Nybörjaren Kolla vad är det för model och kolla i tillverkarens hemsida där ska det stå allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lltf Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Ladda ner EVEREST den bästa programmet tycker jag som kolla prestanda i datorn och MYCket mer den kollar upp allt du har i datorn Cd + mm fakta Dvd +mm fakta Cpu + mm fakta Ram +mm fakta HD+ mm Modekort (model)+ mm OSV ............och bättre än vad du tror också ladda ner de oss www.demonoid.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Va bränner du med? Står när man ska bränna skivan. Ex 4 x 000, 8 x 000 osv (Bytte hastigheten mot nollor) De brukar strula med för hög fart. Om du ska bränna musik, film... Bränn långsamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nissenisse Posted March 19, 2007 Author Share Posted March 19, 2007 Hej Landsfiskalen, man ska väl kunna bränna med den hastigheten som brännaren är tillverkad för att kunna bränna????. I mitt fall så kan brännaren ta 6X hastigheten när det gäller dvd-rw. Däremot undrar jag om man inte hittar några uppdateringar på tillverkarens hemsida så finns det heller inga någonstans eller ???. Däremot så uppdaterade jag firmware. Hoppas du kan hjälpa mig med mina undringar Landsfiskalen??. Nybörjaren. Min brännare heter, LiteOn, SOHW-1673S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 En mycket bra sajt där du hittar senaste firmware till CD/DVD-läsare/brännare är http://rpc1.org. Sök efter senaste firmware för din brännare på http://forum.rpc1.org/dl_search.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Här e den ju. http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Sp...ArticleId=13568 Som du ser, enlig deras lista, är det olika hastigheter beroende på cd-typ och vad man ska bränna. Du får testa lite. Musik o film brukar bli bäst med låg hastighet. För snabb bränning, då laggar musiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nissenisse Posted March 20, 2007 Author Share Posted March 20, 2007 Tackar för era svar Stenis och Landsfiskalen. ;D Vilken bra sida. Jag gick in på Firmware page och slog upp min brännare. Men det finns ju flera Firmware uppdateringar att välja på ??? Alla började på js Hur ska man veta vilken av de man ska ha ??? ???. Nybörjaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 JS0D är den senaste, http://www.liteonit.com/DOWNLOADS/ODD/SOHW...re/DR16JS0D.zip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Nu kommer ja med några korkade frågor igen. Behöver vanliga spelare (ej brännare) också uppdateras? Och själva flash,ningen kan jämföras med bios? Fast det är inne i brännaren? Inga filer på hårddisken? Ja har aldrig tänkt på detta förr, för min brännare uppdaterar sig självt. (Liveupdate) BTC DVD dual Double Layer 16x (usb) Hoppas det inte låter för korkat. :-[ ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nissenisse Posted March 20, 2007 Author Share Posted March 20, 2007 Kanske Stenis kan hjälpa mig med en fundering, ??? alltså min brännare har nu fått senaste Firmware. Men drivrutiner finns inga på min tillverkares hemsida utan det är från Microsofts update, och de är i från 2001. Innebär detta alltså att det finns inga andra uppdateringar för min brännare nägonstans ........förutom Firmware. Nybörjaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Nu kommer ja med några korkade frågor igen. Behöver vanliga spelare (ej brännare) också uppdateras? Och själva flash,ningen kan jämföras med bios? Fast det är inne i brännaren? Inga filer på hårddisken? Ja har aldrig tänkt på detta förr, för min brännare uppdaterar sig självt. (Liveupdate) BTC DVD dual Double Layer 16x (usb) Hoppas det inte låter för korkat. :-[ ;D Det kommer firmwareuppgraderingar för vanliga läsare också, men dessa behöver inte uppdateras i samma utsträckning som brännare (eftersom en av anledningarna till att uppgradera firmware i brännare är att lägga till stöd för nytt media och nya bränningshastigheter på mediat). Alla hårdvaruenheter har ett inbyggt styrprogram som kallas firmware. Detta kan liknas vid BIOS och finns i CD/DVD:er, hårddiskar, skärmar, grafikkort osv. Firmwareuppgraderingar är dock absolut vanligast för CD/DVD-läsare och brännare men det förekommer firmwareuppgraderingar för grafikkort, hårddiskar osv. Precis som vid en BIOS-uppgraderingar läses bios/firmware in från hårddisken men när det väl är överfört till flashminnet så kan filerna på hårddidken tas bort Hoppas detta ger lite klarhet i det hela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Kanske Stenis kan hjälpa mig med en fundering, ??? alltså min brännare har nu fått senaste Firmware.Men drivrutiner finns inga på min tillverkares hemsida utan det är från Microsofts update, och de är i från 2001. Innebär detta alltså att det finns inga andra uppdateringar för min brännare nägonstans ........förutom Firmware. Nybörjaren. För alla optiska enheter, CD, DVD-läsare- och brännare så finns det inbyggda drivrutiner i Windows och du ska aldrig behöva (och kan inte) uppdatera drivrutinerna för din brännare (förutom i enstaka fall). Firmwareuppgraderingen uppdaterar dock själva programvara för brännaren och är den enda uppdatering du behöver göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Tack för en mycket bra beskrivning Stenis. Det är mycket som är självklart för alla, som inte jag har nån aning om. Många gånger är det som om jag vore från yttre rymden och aldrig har sett det här förr. Ja bara e sånn. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nissenisse Posted March 21, 2007 Author Share Posted March 21, 2007 Äntligen ;D vad bra, nu har jag fått klarhet i detta. Tackar Stenis för värdefull info. ;D ;D ;D Kanske Stenis kan hjälpa mig med en fundering, ??? alltså min brännare har nu fått senaste Firmware. Men drivrutiner finns inga på min tillverkares hemsida utan det är från Microsofts update, och de är i från 2001. Innebär detta alltså att det finns inga andra uppdateringar för min brännare nägonstans ........förutom Firmware. Nybörjaren. För alla optiska enheter, CD, DVD-läsare- och brännare så finns det inbyggda drivrutiner i Windows och du ska aldrig behöva (och kan inte) uppdatera drivrutinerna för din brännare (förutom i enstaka fall). Firmwareuppgraderingen uppdaterar dock själva programvara för brännaren och är den enda uppdatering du behöver göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts