Gå till innehåll

Vista Ultimate + Bredbandsbolaget, nätverksproblem


bombastian

Recommended Posts

Hej, jätteny med frågor..

Installerade Vista Ultimate och har helt tappat kontakten med Bredbandsbolaget (min ISP)

Problem med DNS cachen och gatewayn...

När jag återgår till XP så funkar allt som vanligt.

Bredbandsbolaget har inte fått någon dokumentation från Microsoft, vilket för mig är jättekonstigt om man menar allvar med sin produkt... nog om det. - De har inga svar att ge mig och jag behöver lite hjälp.

Alltså i XP funkar uppkopplingen, i Vista fungerar det inte, hos BBB ser alla inställningar bra ut, allt ska fungera, men gör inte det.

Dock har jag vid två korta tillfällen fått igång det i Vista, någon tekniker på BBB gjorde något

(och rensade samtidigt bort min statiska IP) nu kör vi dynamiskt men det funkar ändå inte.

Någon som har liknande erfarenheter och kanske en lösning?

Tack!

/Bombastian

[edit]

ser nu en hel tråd med liknande problem. Vad fan. Bredbandsbolaget måste väl förfan pressa Microsoft!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

testa skrev ner alla uppgifter din ipadress och dns server de har testa igen måste gå annars är bbb knäppa inte låta andra system funka i deras nät då.

öppna dos prompten i xp ju skriv ipconfig/all då får du upp allt med som är kopplat till din datorns nätverkskort

prova det

mvh bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med BBB och de säger att de inget kan göra. Att de aldrig hört talas om problemet. De säger det så ofta att jag börjar tro att de hör väldigt mycket om detta problemet men att de inte har någon lösning.

Skum detalj är att jag igår startade Vista utan nätverkskabeln i. När jag sen kopplade in nätverket så fungerade det. Har inte stängt av datorn för jag vill inte torska uppkopplingen, men det verkar vara något väääldigt flyktigt i Vista.

En annan sak, det fungerade också när jag startade upp i XP, sen startade om datorn utan att stänga av den - i Vista..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har BBB och kör Vista Business utan problem (trådlöst). Har även en Vista Ultimate med samma status, dvs inga problem. Jag har fast IP.

Har du installerat den senaste drivrutinen för nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ta och ansluta mig till gänget =(

Jag har samma problem, ultimate + BBB, varken trådat eller trådlöst funkar, dock kommer det igång ibland utan att man gör något och då funkar både trådat och trådlöst, så det utesluter väl drivrutiner, ps3:an funkar internetuppkopplingen på hela tiden.

Jag har ringt BBB tre gånger, den första visste att de hade problemet och sa att flera hade samma problem men att de inte hade nån lösning, de två senare sa att de inte visste vad jag pratade om och att jag skulle ringa min datorsupport istället då detta inte var deras problem, jag upplyste dem på trevligast möjliga sätt att det är deras problem oxå eftersom deras kunder blir missnöjda och att det redan existerade flera klagomål mot dem på diverse forum =)

Vi får väl fortsätta ringa dem tills de gör något åt det =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har BBB och kör Vista Business utan problem (trådlöst). Har även en Vista Ultimate med samma status, dvs inga problem. Jag har fast IP.

Är du ansluten direkt till ASDL-modemet eller via en router? De som har problem (som jag) verkar vara anslutna direkt mot modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör BBB via telejacket -> modem -> datorn. (Är inte BBBs modem också en router förresten?)

Jag har inte vågat testa att koppla in den på den trådlösa routern ännu, vill veta att det funkar plain först.

Jag har mailat BBB och sagt att de måste kräva en fix av microsoft snarast.

Alla borde göra detta. De har ju itne gått ut med någon information ö.h.t. angående byte till Vista.

Seriöst oseriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har BBB och kör Vista Business utan problem (trådlöst). Har även en Vista Ultimate med samma status, dvs inga problem. Jag har fast IP.

Är du ansluten direkt till ASDL-modemet eller via en router? De som har problem (som jag) verkar vara anslutna direkt mot modemet.

OK, jag kör via router. Jag trodde i min enfald att så gjorde "alla" numera men så var det alltså inte.

Ni får fortsätta jaga på BBB mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan ni göra för att fixa till problemet

För att stänga av "TCP Window Scaling option" som kan orsaka "Cannot communicate with Primary DNS Server"

1. Kör kommandotolken som administratör (Start>Program>Tillbehör>Kommandotolken, högerklicka och välj "kör som administratör).

2. Skriv in ->  "netsh interface tcp set global rss=disabled" följt av enter.

3. Starta om datorn och reparera/diagnostisera så fort den kommit igång.

Lycka till!

Observera att du ej kan trycka på svara/reply med detta meddelande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det där när jag kommer hem.

Testade att köra via min trådlösa router men det var ingen skillnad.

Däremot funkar det verkligen att starta upp xp, stänga av och starta upp vista igen. Jäävligt mysko.

Ingen som hört något från BBB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall så fungerar det felfritt med router, så microsofts verktyg hjälper mig inte mycket.

Börjar fundera på om det kanske är någon form av kompabilitetsproblem med mitt inbyggda marvell nätverkskort som bråkar, ska köpa hem ett billigt realtekbaserat NIC och testa i helgen.

Mvh och trevlig helg på er alla.

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag bli lite irriterad, över en vecka utan bredband och det man får höra från bbb är att det är en "bugg" i Vista. Har provat de tips som finns på nätet men får det fortfarande inte att fungera, men det fungerar med andra bredbandsleverantörer.

Är det fler som fortfarande har problem? Någon som fått det att fungera? Några som kör Vista och bbb utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte fått rätt på det, fick inte med mig något annat nätverkskort att testa med idag. Ska se om jag kan låna på mig ett imorgon. Mitt bbb har fungerat felfritt i en månad med vista. Slutade tvärt att fungera i mitten på förra veckan. Funger av någon underlig anledning när jag med samma nätverkskort går via min router istället. Testat med olika drivisar till marvell nätverskorten, inget resultat. Suck. Har också provat alla tips jag hittat på nätet, men inget har fungerat.

Vad har ni andra grabbar för fabrikat på nätverkskort och version av vista? Kör själv 64bit och ovanstående nic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det har med nätverkskortet att göra, jag har provat med olika nätverkskort utan att få det att fungera.

Däremot när jag kör med samma kort och xp så går det bra. Dessutom har jag provat med andra leverantörer(telia och glocalnet)och då fungerar det bra.

Min uppkoppling fungerade också bra fram till mitten på förra veckan.

Börjar kännas surt att betala för bredband och inte få det att fungera samt att bbb inte verkar ta det på allvar.

Min uppkoppling fungar också om jag kör via en egen router som delar ut ip adresser...där någonstans finns problemet.

Hoppas så många som möjligt ringer deras kundtjänst om detta, så något händer snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat om Vista 2ggr och fått Internet att fungera båda gångerna. Enda skillnaden är att jag precis vid slutet på installationen (wizarden) väljer att inte aktivera säkerhetsfunktionerna. (Windows Update m.m.) Det är bland det sista man gör innan installationen är helt klar.

Detta tycks lösa problemen för min del. Är kopplad direkt mot ett ADSL-modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite uppdateringar från mitt håll!

Det funkar VARJE GÅNG att starta upp i Windows XP och sens tarta om i Vista, så det gör jag tills någon kommer med den rätta lösningen.

Fick mail ifrån BBB idag (igen) det viktiga i mailet var den här länken:

http://www.tech-recipes.com/rx/1744/vista_...mary_dns_server

Jag fick det inte att fungera, men det kanske ni kan..

Inte heller netsh-kommandot fungerade för mig då det stod att det krävdes elevation (???)

Än så länge störs jag inte överdrivet av att tvingas starta om datorn för att få igång internet i Vista, men det tar nog inte lång tid.

NÅGON som vet mer ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag löst problemet för egen del i varje fall efter många timmars slit och ett flertal samtal till BBB samt till MS! Jag avinstallerade just mitt antivirusprogram NOD32 och nu verkar internetuppkopplingen fungera igen samt alla andra internetberoende program!

Vet ej för eran del men jag kunde köra IEx64 stundtals (pröva detta) men så fort som något program med x32 bitars skulle kopplas upp så gick det bara inte!

Ska kanske inte ropa hej ännu men än så länge så verkar det ha hjälpt för mig i varje fall!

Sjukt enerverande att inte ha någon uppkoppling är det i varje fall, lycka till och stå på er om ersättning för utebliven uppkoppling om ni fortfarande har problem som beror på MS (inte har de varit särskilt hjälpsamma i varje fall)!

Hoppas några av er kan bli hjälpta av detta! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller netsh-kommandot fungerade för mig då det stod att det krävdes elevation (???)

Du har kört netsh utan adminbehörighet. Skriv in CMD i sökfältet och vänta på reslutatet, högerklicka sedan på CMD.exe och välj "Kör som Administratör" eller vad det nu kallas för. Då skall du inte få elevation meddelandet.

Tror att jag löst problemet för egen del i varje fall efter många timmars slit och ett flertal samtal till BBB samt till MS! Jag avinstallerade just mitt antivirusprogram NOD32 och nu verkar internetuppkopplingen fungera igen samt alla andra internetberoende program!

Jag kör också med NOD32 hemma. Måste prova så snart jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Dessvärre så var det bara tillfälligt! Så jag tog ånyo upp telefonen och pratade med MS och enligt dem så verkar det vara ett kompabilitetsproblem med Vista och BBB modem (Har själv deras trådlösa). Skall försöka att få tag i en router att koppla emellan och se vad som händer. Skumt var det i varje fall att allt verkade fungera klanderfritt efter avinstallationen igår av NOD32 men dock kvarstår problemet idag! Blir inte klok på det hela i varje fall! Och i XP klanderfritt!

Nej blir det ingen lösning på det hela från BBB eller MS snart så reklamerar jag VISTA och kräver pengarna tillbaka, hur man kan göra ett nytt operativsystem som inte är bakåtkompatibelt med tidigare versioner kan man dock fråga sig.

Lycka till och hör av mig om jag hittar någon lösning på eländet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...