Gå till innehåll

Hur ta bort "microsoft frontpage" och "xerox"?


L-L

Recommended Posts

Ni förstår nog vad jag menar; dessa tomma mappar (förutom undermappar) som så många har i Windows program-mapp... jag har alltid stört mig på dem, och skulle vilja ta bort dem. Har sökt efter olika lösningar på nätet, antingen så har de inte funkat eller så verkar de väldigt krångliga. Är det någon här som har försökt sig på problemet?

Egentligen finns det ännu fler mappar jag vill ta bort, men som Windows vägrar gå med på. Movie Maker, MSN Gaming Zone, Netmeeting, Outlook Express och Windows Media Player är alla helt onödiga för mig. Möjligen undantaget den sistnämnda, ifall WMP används för strömmande media på nätet, detta vet jag inte. Men för mp3 och filmer lagrade på datorn använder jag Media Player Classic.

Snälla, tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Xp-installationsskiva och vill experimentera lite med att plocka bort sånt som du tycker är onödigt så kan du använda programmet n'lite. I vissa fall kan man plocka bort sånt som man inte trodde var möjligt medan en del program är helt nödvändiga för att windows ska fungera. N'lite vägleder en ganska bra vad det gäller olika "programberoenden" men man kan experimentera ganska friskt.

Man tillverkar alltså en "superslimmad" installationsskiva med hjälp av programmet n'lite.

http://www.nliteos.com/

För att du praktiskt ska kunna prova om installationen funkar behöver du köra den på en virtuell enhet först.

Då kan jag rekommendera VMware Server som visserligen kräver registrering men är gratis. Där kan du installera och plocka bort din "experimentversion" hur många gånger som helst utan att störa din ordinarie windowsinstallation.

http://www.vmware.com/download/server/ 

Friskt vågat är hälften vunnet, eller om det var tvärtom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Visst är det säkrast att låta dem vara kvar, men jag är inte rädd för att experimentera lite. Det är ändå så lätt att ominstallera Windows och de få program jag använder. Skall kolla nLite!

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat nLite men det verkar vara lite avancerat. Visserligen finns det en guide på nätet, men jag är ändå tveksam till om man kan ta bort just de tomma mapparna "microsoft frontpage" och "xerox". Övriga mappar jag nämnt utgörs ju däremot faktiskt av program, vilket tycks gå bra att ta bort med nLite om man fixar en ny installation av XP.

Kanske får nöja mig med att strukturera program-mappen så gott och snyggt det går, och i stället bara hålla startmenyn i ett järngrepp... för det gör jag åtminstone ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade ta bort "xerox" med nLite gick inte,men nu har jag gjort den dold som jag borde gjort för länge sen så skulle jag inte stört mig på den :)

Jo, jag har provat den möjligheten också men tyvärr passar det mig inte riktigt då jag ser till att visa alla dolda mappar och systemfiler. Även om man inte skall röra såna saker, så vill jag se allt som finns på hårddisken... kontrollfreak ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...