Ängegärd Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 HEjSann & Hallå!!! Efter ominstallation av XP har jag fått problem med att komma in i en katalog. När jag efter ominstallationen ville ändra sökvägen för "Mina dokument" till en katalog på en annan enhet fick jag till svar "E:Christian är inte tillgänglig" Åtkomst nekad. Jag fick sökvägen ändrad men kommer inte in i katalogen. Enheten är inte komprimerad och jag har ntfs som filsystem. TACKsam för ideér!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Högerklicka mappen du vill komma åt välj Egenskaper > Säkerhet > Avancerat > Ägare och sätt sedan dig själv till ägare och se till att den ska ersätta alla underliggande objekt med dina ändringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 13, 2007 Author Share Posted April 13, 2007 Jag hittar inte "Ägare" under Avancerat. Jag har bara "Attribut för arkivering och indexering" och "Attribut för komprimering eller kryptering" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Ok, du har XP Home... gå till Start > Kör och skriv cmd. Kör sedan kommandot takeown /F E:mappnamn /R /D Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 13, 2007 Author Share Posted April 13, 2007 Jag kör XP Pro sp2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Aha, du måste ta Egenskaper på en mapp eller på E: isåfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 13, 2007 Author Share Posted April 13, 2007 Det är ju det jag gör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Du ska klicka på fliken Säkerhet och sedan Avancerat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 13, 2007 Author Share Posted April 13, 2007 och sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Egenskaper > Säkerhet > Avancerat > Ägare och sätt sedan dig själv till ägare och se till att den ska ersätta alla underliggande objekt med dina ändringar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 13, 2007 Author Share Posted April 13, 2007 Och när jag gör det ser det ut så här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Skärmbilden är för om du tar Egenskaper > Avancerat på en mapp, du ska gå på Egenskaper > Säkerhet > Avancerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 13, 2007 Share Posted April 13, 2007 Jag har noterat att dessa avancerade funktioner för ägarbyte på filer endast dyker upp vid omstart i "Felsäkert läge"... där du kommer att se de alternativ som du redan tipsats om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 13, 2007 Author Share Posted April 13, 2007 Den fliken har inte jag. Vad gör jag då? Kan jag få fram den på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 14, 2007 Share Posted April 14, 2007 Hmmm, kan det ha att göra med att du har Förnklad fildelning på? Slå av deti Utforskaren genom att gå till Verktyg > Mappalternativ > Visa och kryssa ur "Använd förenklad fildelning". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ängegärd Posted April 14, 2007 Author Share Posted April 14, 2007 TACKar Stenis för hjälpen!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts