Gå till innehåll

Vista Home Premium Minnes hantering


HumpBear

Recommended Posts

Jag startade upp burken imorse. Den har varit på 3-4 timmar nu. Sitter här och muttrar och undrar varför vista använder så mycket minne. Den ligger nästan konstant på 6-800MB av totala 2GB.

Hur mycket ligger era maskiner på? Är detta nomalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst af Gultarp

Det kommer säkert någon skribent som kan det här.

Det är visst något om att Vista alltid använder så mycket minne som möjligt.

Egentligen bryr jag mig om hur operativsystemet sköter minneshanteringen, det viktiga är att jag inte märker någon nedsatt hastighet i de program jag kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan XP och vista på det här området är bla att XP försökte minimera allokerat minne med följden av många r/w på disk. Detta är långsamt och vista allokerar så mycket minne som möjligt för att snabba upp processerna.

Detta inkluderat med Vistas funktion att anpassas efter anv. hantering innebär att vista läser in en del program i minnet fastän anv inte startat dem, vista vet att anv brukar starta t.ex. firefox och förbereder detta.

Slutsats, om man har 2 GB varför inte använda så mkt som möjligt av detta istället för att använda 500 Mb och resten på disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kör Vista B 32 med 3GB DDR2 minne, efter omstart så lägger sig minnesallokeringen på ca 30-40%, för att efter ett 1-2h gå upp i 50-70%.

När jag hade 1GB bara nyligen så gick den aldrig över 70%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...