Jump to content
alltomwindows.se fyller 20 år! ×

Vista Home Premium Minnes hantering

HumpBear

Recommended Posts

Jag startade upp burken imorse. Den har varit på 3-4 timmar nu. Sitter här och muttrar och undrar varför vista använder så mycket minne. Den ligger nästan konstant på 6-800MB av totala 2GB.

Hur mycket ligger era maskiner på? Är detta nomalt?

Guest af Gultarp

Det kommer säkert någon skribent som kan det här.

Det är visst något om att Vista alltid använder så mycket minne som möjligt.

Egentligen bryr jag mig om hur operativsystemet sköter minneshanteringen, det viktiga är att jag inte märker någon nedsatt hastighet i de program jag kör.

Skillnaden mellan XP och vista på det här området är bla att XP försökte minimera allokerat minne med följden av många r/w på disk. Detta är långsamt och vista allokerar så mycket minne som möjligt för att snabba upp processerna.

Detta inkluderat med Vistas funktion att anpassas efter anv. hantering innebär att vista läser in en del program i minnet fastän anv inte startat dem, vista vet att anv brukar starta t.ex. firefox och förbereder detta.

Slutsats, om man har 2 GB varför inte använda så mkt som möjligt av detta istället för att använda 500 Mb och resten på disk?