Gå till innehåll

Extern Hd.


Tony

Recommended Posts

Hej.

Kan inte få min externa Hd att fungera efter att ha formaterat om min C:Hd.

Har fungerat perfekt innan, men nu hittar inte Windows den längre.

Har stängt av datorn och startat min externa Hd innan jag startar om, men det har inte hjälpt.

Datorn ska väl automatiskt hitta den.

Vad är det för fel och vad kan man göra åt det?

Tony.

Windows XP SP 2.

2 Gb minne.

Samsung Hd.

Abit A8N32-SLI DELUXE Moderkort.

Nvidia 7600GS 512 minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Sitter i ett externt Hd-kabinett som är anslutet via USB-kabel, samt en strömkabel.

Lampan på kabinettet lyser, och man hör att Hd går.

Kan informera om att i datorn sitter det två Hd, och den tredje, den som inte syns- som jag har som backup- ligger på ett bord utanför.

Tony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ingentig, för den finns inte där. Jag har dragit ur sladdarna och satt i dom igen, men ingen reaktion. Har varit in i datorhanteringen för att se om den finns där, men icke.

Har fungerat klockrent tidigare.

Tony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska göra är att testa den i en annan dator, så du kan utesluta att den inte e kass...

Det är inte så att du kör ditt nyinstallerade XP i FAT32 och den externa i NTFS? Men då borde den åtminstånde dyka upp i enhetshanteraren men inte kunna läsas...

Naturligtvis har du provat att byta USB-port?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tre Hd har NTFS.

USB-kontakterna är lite speciella. det finns bara två stycken USB-kontakter på Pc´n som passar på externHd. har provat bägge två utan resultat.

Tony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är det helt enkelt så att windows XP inte vill kännas vid externa hårddiskar. Det verkar inte vara särskilt ovanligt att man kan nå USB-diskar från andra OS, men inte från XP, men jag har ingen aning om varför det blir så. Har sett det fenomenet både med FAT32 och NTFS-diskar. Man brukar alltid kunna få tag i innehållet mha av tex en linux-live-CD, men det finns säkert fler sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det verkligen är USB?... det är inte en FireWire?... ser ut som en USB men lite "kurvad i ena kortsidan. DET är däremot något jag har upplevt på flera datorer. Firewire kan stöka en del vad jag förstått...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en liten "krok" på uttagskontakten samt någon"fjäder" i miniatyr för att passa i den speciella kontakten, samma på externa lådan också. det passar bara i det speciella uttaget på datorn, men enligt den manual som följde med Hd-kassetten står det att det är USB.

I manualen för moderkortet står det att kontakten heter "External SATA port. This port connects to an external SATA box or a serial ATA port multiplier".

I BIOS är allt påslaget gällande "USB support".

Tony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...