Gå till innehåll

För svag dator för Windows XP


Eeva

Recommended Posts

Hej!

Härligt att upptäcka detta forum! Jag har en god vän som har en Dell Optiplex GX110. Han har Windows XP och Intel Pent. 111, 663MHz, 256MB RAM, och 3.73GB hårddisk med 410MB ledigt utrymme.

Jag är inte speciellt kunnig i hårdvara men hävdar nog att att hans dator inte har kapacietet nog för Windows XP. Ska man installera Windows 98 eller utöka minnet? Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa till.

Hälsningar

Eeva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj win 98 eller ännu hellre Puppy Linux, Ladda hem den som är överst på sidan och bränn som en vanlig .iso fil dvs bränn image till cd. Boota datorn på den cd'n och följ anvisningarna.

Det är meningen att man ska använda den medföljande wizarden som fixar till din hårddisk alternativt gör du det själv om du vill ha andra värden eller partioner. Det är en version som går att använda som "live cd" eller spara på hårddisken. Har du möjlighet att använda disketter kan du göra det enkelt för dig genom att spara på diskett när du stänger ner...första gången.

Jag har använt den på en Dell i8k med 700 mhz cpu och 256 mb ram, och det fungerar utmärkt.

Det finns redan möjligheter till office, filmer etc så om du inte använder den till något speciellt, kan du låta allt vara som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!

Tack för snabbt svar! Ska titta på det andra alternativet du förslog. Men jag är alltså på rätt spå när jag säger till min kompis att hans dator är för svag för Windows XP? Han är lite tjurig nämligen och vill inte gärna ha fel. Du tycker inte att alternativet öka på minnet är något att fundera på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag tycker inte det är värt pengarna att öka minnet på en maskin som inte har bättre förutsättningar än så so du beskrivit.

Det är därför som jag föreslog Puppy, den funkar precis som det är och då funkar det bra med grafiskt gränssnitt etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er allihop!

Jag är mycket tacksam för er hjälp och synpunkter. Själv hade jag blivit galen av att höra min kompis knattrande dator som tar minuter på sig för att öppna kontrollpanelen. Det blev lite bättre när jag gjorde en defrag men det fanns inte ens kapacitet för att utföra en fullständig defrag. Då kan ni ju själva räkna ut hur snabbt det går ;D.

Har tankat ner Linux Puppy på en cd och det ska bli spännande att se hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en fråga till som helt glömde bort. Till den här Dell-datorn har min kompis en Compaq Presario-skärm med lösa högtalare. De är pluggade in i Dell-datorn men inget ljud hörs i högtalarna utan det kommer från hårddisken. Är det inte kompatibelt eller ska man joxa med något ljudkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en fråga till som helt glömde bort. Till den här Dell-datorn har min kompis en Compaq Presario-skärm med lösa högtalare. De är pluggade in i Dell-datorn men inget ljud hörs i högtalarna utan det kommer från hårddisken. Är det inte kompatibelt eller ska man joxa med något ljudkort?

Om de är pluggade i ljudkortet måste det finnas drivrutiner till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...