Gå till innehåll

Grafikkort och minne


Recommended Posts

Kollade lite på farsans HP han fick hem i dag.

Angående grafikkortet,kapacitet etc...

Vad menas om det t.ex står:

Totalt tillgängligt grafikminne: 623MB

Dedicerat videominne: 128MB

Systemvideominne: 0MB

Delat systemminne: 495MB

Är grafikkortet på 128Mb? Och att det använder datorns systemminne på a' 495Mb??

495Mb det måste väl suga musten ur datan lite och datorns faktiska kapacitet om det använder sig av datorns minne.....?

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt så betyder det att grafikkortet sitter som en egen krets på moderkortet (S3) och använder en del av (i detta fallet 128MB RAM) internminnet.

En del säger att detta är mindre bra och jag är nog benägen att hålla med, eftersom ett externt grafikkort på en AGP eller PCI-plats med eget minne är att föredra.

Nu beror dt ju helt och hållet på vad din pappa skall använda datorn till, enklare websurfning och kontorsarbete duger det till,. men skall man t ex spela onlinespel eller dylikt så är ett externt grafikkort att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt så betyder det att grafikkortet sitter som en egen krets på moderkortet (S3) och använder en del av (i detta fallet 128MB RAM) internminnet.

En del säger att detta är mindre bra och jag är nog benägen att hålla med, eftersom ett externt grafikkort på en AGP eller PCI-plats med eget minne är att föredra.

Nu beror dt ju helt och hållet på vad din pappa skall använda datorn till, enklare websurfning och kontorsarbete duger det till,. men skall man t ex spela onlinespel eller dylikt så är ett externt grafikkort att föredra.

Öppnade burken o minnesinformation blev ytterligare ett dilemma.

Vid närmare titt så är monitorkabeln kopplad till kortet som är/skall vara ett

Nvidia GeForce 7300LE,AGP 256MB.

Dvs. inte det integrerade. Men dator använder trots allt det integrerade ändå fattar jag det som.

Ännu konstigare är då att drivrutiner från Nvidia funkar o jag får inga felmess etc...?

Får ta en titt på BIOSinställningarna om det kan förändra något.

Återkommer...

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...