Gå till innehåll

LAN m en Vista och en XP kan inte se varandra längre


Gäst af Gultarp

Recommended Posts

Gäst af Gultarp

Nu tror ni jag har fått fnatt.

I flera månader har jag haft ett litet LAN med en Vista Home premium 64 bit och en Windows XP fungerande. Anslutna till en ADSL/Router. Så sent som för ca två veckor fungerade det. Men idag kan de inte se varandra. Och jag har inte gjort någonting med mjukvaran.

Jag bytte routern, en 3com tilbaka till gamla Netgear, men det är samma problem.

Kan det ha kommit någonting de senaste veckorna med Windows Update???

Jodå, jag har försökt konfigurera ett nytt LAN. Flera gånger. Men det hjälper inte. När jag kör wizard i Vista så säger den att installationen avbryts. Jag skall tillkalla nätverksoperatör. Men det trode jag attjag var.

Finns det lite galna ideer på detta forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst af Gultarp

Nu rodnar jag.

Jag hade glömt bort att Telia ominstallerade min F-secure på XP:n för några veckor sedan. Som default har de aktiverat brandväggen (sköld) som stoppade all kommunikation inom LAN-et. Brandväggen ingår tydligen i Telia Säker Surf. Tidigare hade jag enbart antivirusmodulen.

Jag tycker det räcker med Windows brandväggen.

När jag testar mot PTS får jag grönt ljus.

(Eller är F-secures brandvägg bättre???)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu rodnar jag.

Jag hade glömt bort att Telia ominstallerade min F-secure på XP:n för några veckor sedan. Som default har de aktiverat brandväggen (sköld) som stoppade all kommunikation inom LAN-et. Brandväggen ingår tydligen i Telia Säker Surf. Tidigare hade jag enbart antivirusmodulen.

Jag tycker det räcker med Windows brandväggen.

När jag testar mot PTS får jag grönt ljus.

(Eller är F-secures brandvägg bättre???)

Windows brandvägg stoppar väl bara "ingående trafik". Med F-secures brandvägg kan du även bestäma vilka program på din dator som skall få tillgång till "nätet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...