Master_812 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Hallå sitter här med ny inköpt dator med vista home premium har uppdaterat den men en uppdatering vill inte det är Silicon image- other hardware-ATI 4379 serial ATA controller försöker uppdatera men misslyckas hela tiden får en fel kod 80070436 hur ska få den att fungera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Vilken dator är det? Det finns lite olika lösningar, men det beror på vilken dator det är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Det är såndan här Acer Aspire 5101AWLMi AMD Turion AMD Turion 64 MK36 2.0GHz, 1024MB, 120GB HDD, 15.4" Wide, ATI X1100 64MB, Windows Vista Home Premium (Bärbar) Https://www.datorbutiken.com/home/default.a...t=AC5101AWLMI-4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Detta hittade jag för Acer 51xx * This is the solution of Acer Aspire 5100. * Go to http://www.siliconimage.com/support/index....&cid=0& * Select SiI3112 - PCI to 2 Port SATA150 * Then select Driver (NOT BIOS) * Select Windows Vista * Click Go * Select * SiI3x12 32-bit Windows BASE Driver for Vista * Unzip into new folder * Then go to update device (Control Panel) * Go to Storage Controllers * Right Click on ATI 4379 Serial ATA Controller and click Properties * Go to Driver and then click Update Driver * Click Browse My Computer for Driver Software * Click Let me pick from a list of device drivers on My Computer * Then click Have Disk * Browse the folder you just downloaded. * Install * Restart * Be Happy ;] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Nu kom det en ny felkod 80070103 hur göra då hmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Nu kom det en ny felkod 80070103 hur göra då hmm Cheesy ...Betyder att den inte är förenlig med hårdvaran, fel drivrutin alltså. Återställ till tidigare drivrutin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Antagligen tog du fel drivrutin till ditt chip... download the appropriate DRIVER (not bios) for whatever your computer has - SiI3112 for Non-Raid 2 port SATA 150 controllers, SiI3114 for 4 port controllers, SiI3512 for 2 port RAID controllers. Som du ser beror det på vilken kontroller du har. Edit: Om du inte vet vilken kontroller du har, kolla med "Everest" först så att du kan ta ner rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Skickar med en bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Du har fel drivrutin, eller så kan du prova att högerklicka på drivrutinen och välja att "kör som administratör" när du ska installera den. Det skulle hjälpa med en koll av Everest eller något liknande program för att få veta exakt vilket chip du har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Ja du när ja ska köra everest så hänger sig datorn kanske ati kan ha rätt drivrutin ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 24, 2007 Author Share Posted June 24, 2007 Du har fel drivrutin, eller så kan du prova att högerklicka på drivrutinen och välja att "kör som administratör" när du ska installera den.Det skulle hjälpa med en koll av Everest eller något liknande program för att få veta exakt vilket chip du har. Va menar du? menar du den som jag laddat ner? i den mappen är de ju bara några filer hur ska ja kunna veta vilken ja ska trycka på??? här vad jag fått fram från sidan du gav mig Http://www.siliconimage.com/support/suppor...mp;osid=10& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Va menar du? menar du den som jag laddat ner? Ja det menar jag. Det beror på vilken typ av kontroller du har. Har du raidsystem eller inte, har du 2 eller 4 portar, är det sata 1, 2 eller 3. Som du ser finns det en massa att välja mellan så det är viktigt att få rätt drivrutin. Jag missade det när jag citerade första gången, men klistrade in en gång till så att du skulle förstå, förlåt om du missförstod mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 24, 2007 Author Share Posted June 24, 2007 Gjorde en scan i felsäkert läge pga att datorn låser sig när jag startar programet i normal läge vet inte om detta kan hjälpa Grafikkort ATI Radeon Xpress 200M/1100M/1150M (RS482M/RS485M) ATI 4379 serial ATA controller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Kolla om denna passar... http://ati.amd.com/support/drivers/vista64...on-vista64.html Kör som admin vid installationen i felsäkert läge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Kolla om denna passar... http://ati.amd.com/support/drivers/vista64...on-vista64.htmlKör som admin vid installationen i felsäkert läge Ska ja ta den första ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Om du bara vill ha engelskspråkigt... Fler språk i nr 2 Avivo paketet för otroligt bra bild... fast bara till X1000 serien, och det har ju du, så det skulle väl fungera Du får välja mellan nr: 2 och 3... Kom ihåg att starta i felsäkert läge och högerklicka på drivrutinsfilen du laddar ner för att välja "kör som admin..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Master_812 Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 Det Funka Nu Tack för hjälpen ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tille Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Hej Ny medlem med samma problem på exakt samma dator. Jag bara undrar innan jag drar igång med ovanstående fix hur man startar denna Acer i felsäkert läge, och om man måste ange nån pinkod när man högerklickar som Admin på nedladdade programmet? I så fall, vilken sifferkod är standard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Hej Ny medlem med samma problem på exakt samma dator. Jag bara undrar innan jag drar igång med ovanstående fix hur man startar denna Acer i felsäkert läge, och om man måste ange nån pinkod när man högerklickar som Admin på nedladdade programmet? I så fall, vilken sifferkod är standard? Välkommen till forumet! Alla datorer oavsett tillverkare och modell trycker du på tangenten F8 precis efter att datorn kommit igång men innan Windows normalt sett startar. Ett tips är att trycka på F8 med en sekunds mellanrum från det att du startar datorn, då är du säker på att "hitta rätt". När du gjort rätt kommer en mnney upp där du kan välja Felsäkert läge. Du ska normalt sett inte behöva ange någon pinkod om du högerklickar ett program och väljer kör som admin, är det vad som händer för dig? Annars är det bara att tuta och köra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts