göte Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Datorn tappar kontakten med hårddisken och går ej att starta Jag får följande felmeddelande på skärmen: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" Vid kontroll i BIOS har hårddisken som är master fått ett nytt namn likaså DVD-brännaren som är slave Mastern som är en Samsung 160 GB IDE hårddisk betecknas nu [CAMSENG CV!6 4N] Slaven som är en Samsung TSST corpCD/DVDW SHS182M brännare betecknas nu [DSCTcobpCD/DFDG CH-S!8M] Således blir en del av bokstäverna och siffrorna helt fel och det är ju inte konstigt att datorn då inte hittar hårddisken. Är det någon som har en ide om vad detta kan bero på? MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 sladden, Kontakterna ska sitta hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted June 27, 2007 Author Share Posted June 27, 2007 Tackar för tipset Landsfiskalen. Nu har jag bytt den gamla flata IDE-kabeln till en ny rund dito och nu har datorn gått sedan 23.00 igår. Hoppas att det var detta som var fel. Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted June 27, 2007 Share Posted June 27, 2007 Har haft ett EXAKT samma problem tidigare, men med en SATA-kabel... trodde inte det kunde vara möjligt men jag hade fel. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts