Gå till innehåll

Ny leverantör = Nya problem


Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen bytt från Comhem till Netatone... (Varför gjorde jag det?!) Jag sa till dom att jag inte skulle gå över om jag inte fick ett modem så dom skickade med en D-link DSL-320T. Nu när jag kopplar in kabeln till modemet och sedan nästa kabel till min router (D-link DI-604) så når jag inte vissa sidor...? Jag kan t.ex. inte gå in på fifa.com men det funkar ibland. Om jag, som jag gör just nu, sitter med datorn direkt kopplad till modemet når jag alla sidor. Det står att man skall kunna gå in på modeminställningarna via 192.168.1.1 men det funkar inte heller. Jag har testat att reseta både router och modem men fortfarande inget svar från den sidan.  Jag ångrar att jag ens bytte men vill nu veta hur jag ska kunna lösa detta problem? Jag tror att modemet kan ha någon inbyggd spärr eller något? Lite långsökt men något skit i modemet är det ju som blockar, eller är det routern? Jag är snurrig...! Hjälp tack :)

Mvh

Mussi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en manual till din router är det idé att ta fram den nu :D

Den ska vara inställd på dynamisk WAN ipadress och DHCP på insidan.

Sedan ska du antagligen resetta modemet när det är avstängt... luddigt :)

Hursomhelst, kontrollera dina inställningar i routern och koppla ihop alla kablar.

Tänk på att kabeln mellan modem - dator direkt brukar vara korsad men mellan modem - router ska vara rak och router - dator ska vara rak den med. Om det är oklart med vilken typ av kabel som du har till ditt modem, kolla i manualen till ditt modem eller med supporten på din ISP.

När alla kablar är som de ska, dra ur strömkabeln ur modemet i minst en (1) minut för att sedan koppla in den igen och starta modemet. När modemet har synkat färdigt och alla lampor lyser ska du starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har gjort allt du sa men jag kommer fortfarande inte åt modem inställningarna. D-link support är betalsamtal på 40kr! :o Jävla blodsugare! Nu funkar iaf alla sidor som vanligt men jag får bara ut 13 av iaf minst utlovade 20mbit/s... Lutar åt att återlämna det eller gå till konsumentverket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hastighet du har på din lina, 24mbit?

Du ska vara medveten om att du skulle inte få 20mbit även om du hade 10 meter till stationen, utan du får upp till 24mbit. Sedan beror det på hur långt du har till telestationen, kvalitet på kabel (telekabel), kvalitet på kabelskarver på andra sidan telestationen etc etc. Det som du är garanterad är upp till X hastighet mellan dator och telestationen... inte längre.

För att återgå till modemet, har du konfigurerat det sedan du fick det?

Du ska använda http://192.168.1.1 i din webläsares adressfönster.

Du får även tänka på att du bara har en kabel mellan dator - modem när du gör detta.

Du får även i vissa fall ändra dina inställningar i nätverkskopplingens tcp/ip inställningar till en statisk adress typ 192.168.1.2 subnät 255.255.255.0 då ligger datorn på samma subnät som modemet och bör vara kontaktbart.

Jag antar att du fått användarnamn och lösenord av din ISP som du ska använda till din uppkoppling...

En sak till, användarnamn och lösenord till modemet är admin, admin som standard.

När du kopplat upp modemet och konfigurerat din koppling kan du uppdatera programvaran i modemet till den senaste, allt via ett webgränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...