Gå till innehåll

DVD-brännare har blivit läsare


Recommended Posts

Det började med att jag skulle bränna mer filer till en CD. Jag lade in vilka filer som skulle brännas och brände. Efter det låg filerna fortfarande kvar att dom skulle brännas (lägga till) och låg då förmodligen inte på CD:n. Brände ytterligare en gång och då försvann allt på cd:n (minst ett hundratal filer) plus att DVD-brännaren hade blivit en läsare. Det var mer än ett år sedan det hände.

Nero OEM och NeroVision Express 2 låg från början på datorn och dom går idag att bränna med enheten, men ibland gör Nero det med sämre kvalitet bl.a. på ljud. Varför brännaknappen och att jag kan gå in i D-enheten utan CD försvunnit i XP vet jag inte.

Ska jag rycka ur enheten och uppgradera drivrutinerna och sen tillbaka? Risken är att enheten inte fungerar alls. Kan det hända att drivrutinerna ligger på medföljande CD?

Dator: Fujitsu Siemens Scaleo P

OS: XP Home SP2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att bränn-knappen i cd-enheten dykt upp några gånger efteråt och när man tryckt på bränn låser sig datorn, kan hända att det är skillnad på cd och dvd när det gäller knappen.

Har nu satt i en CD-RW där knappen är borta och filerna bara går att öppna.

Ska läsa länken.

Hur ser jag koderna?

Har märkt att namnet i Den här datorn är DVD-RW-enhet (D:) och Typ CD-enhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet på två enheter:

_NEC DVD_RW ND-3500AG

VOBIB InstantDrive CD SCSI CdRom Device

...men har bara en i verkligheten  -> ligger under denna enhet

...hittade inga uppdaterade/bättre drivrutiner för båda via nätet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förinstallerat: Nero

Sedan hade jag bara testat "Pinnacle InstantCD/DVD Suite som låg på CD jag fått med datorn. När jag avinstallerade den en gång har jag för mig att Windows Media Player (förmodligen näst senaste versionen) inte kunde spela dvd-filmer dvs. ett felmeddelande kom upp att vissa filer fattades. Klickade ok filmen gick igång. Kan varit så att ljud eller bild hängt sig. Gjorde då en systemårterställning. Idag ligger Pinnacle kvar för att inte ta bort filer som media player behöver. Har tagit bort alla filer i alla program. Hade jag klickat på dom hade den velat ha åtkomst till installations CD:n.

Återkommer lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det slutade med att jag brände en DVD-film med Nero och nästa gång jag brände så blev skärmen mitt under bränning svart och datorn bootade (startade från början) igång. Har märkt att när jag sätter i en DVD och startar en process (ett program) så upprepar sig samma sak. Nu använder jag inte Nero heller.

Nu vet jag iallafall att XP inte är gjort för DVD-skivor. Tack Stenis! :)

Har iallafall för mig att det gick att bränna DVD direkt i Windows från början. Underlikt!...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Helst vill jag ha kvar det svenska språket i Nero.

Har sett att användaren orcus (http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...icseen#msg48925) kan ha samma problem som jag (ungefär).

Jag har bland annat haft två brännare som jag ändrat lägena på därbak. Den som ligger under den översta har jag tagit bort. Kan det vara felet till att DVD brännaren blivit en läsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...