Gå till innehåll

Problem med trådlöst i vista


Havssälen

Recommended Posts

Ok, men om du inte vet hur du hittar dessa uppgifter hur vet du då att du har de senaste drivrutinerna och firmware, som står som nummer 1 i artikeln jag tipsade om?  ??? Nåväl, vilket firmware du har på ditt modem/trådlösa router/brandvägg hittar du om du loggar in på den via nätverket. Drivrutinsversionen för nätverkskortet hittar du i Enhetshanteraren, leta upp ditt trådlösa nätverkskort och ta Egenskaper på det och välj sedan fliken drivrutiner, där hittar du drivrutinsversionen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sitter med precis samma problem. Funkar ett antal minuter helt perfekt men sen sjunker hastigheten och det blir begränsad anslutning i kanske 50 sek sen går det tillbaka igen. Och så håller det på... När jag använde XP hade jag konstant bra anslutning och det släppte aldrig. Har en Netgear WGT-624v3 med senaste firmware. Har testat med både Netgears och D-links nätverkskort. Trodde först att det var någon annan hådvara i datorn som inte klarade Vista på ngt sätt, men installerade igår helt ny hårdvara som allt är Vista Certified, och jag får precis samma problem efter ny windows-installation.

Finns det någon bra lösning man kan ordna i Vista? Känns surt att byta tillbaka till Xp av endast denna anledning... Är helnöjd annars!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att inaktivera IPv6 för era anslutningar, gör detta genom att gå till Nätverks- och delningscenter > Hantera nätverksanslutningar och högerklickar och ta Konfigurera på nätverkskortet och sedan kryssa ut Internet Protocol v6.

Kör även följande kommando från en cmd med adminrättigheter;

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Havssälen: Det ska finnas en uppdaterad drivrutin på Windows Update för AR500G, har du testat den?

jajke: När du har testat med D-Link och Netgear-kort, vilka drivrutiner har du testat? Dom från Netgears och D-Links hemsida eller dom från Windows Update? Åtminstone i D-Links fall är de på Windows Update betydligt nyare vad jag har märkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på vista datorn har jag 2xgbit lan + wireless 802.11g 54mbps (nvidia nforce 590) använder d-link di-624 router

Ok, då har du säkert ett kort liknande mitt, jag har ett Asus M2N32 SLI-Deluxe Wireless Edition som har ett Realtek 8187 trådlöst kort, jag kör ibland DI-624 och ibland DIR-655 och allt fungerar nu bättre än någonsin. Se bara till att köra in senaste firmware på routern, jag kört den kandensiska och den fungerar utan problem och är en senare version än den svenska som går att ladda hem. Realtek är dessuom bra på att släppa nya drivare, åtminstone släpps det nya drivrutiner på Windows Update med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på vista datorn har jag 2xgbit lan + wireless 802.11g 54mbps (nvidia nforce 590) använder d-link di-624 router

Ok, då har du säkert ett kort liknande mitt, jag har ett Asus M2N32 SLI-Deluxe Wireless Edition som har ett Realtek 8187 trådlöst kort, jag kör ibland DI-624 och ibland DIR-655 och allt fungerar nu bättre än någonsin. Se bara till att köra in senaste firmware på routern, jag kört den kandensiska och den fungerar utan problem och är en senare version än den svenska som går att ladda hem. Realtek är dessuom bra på att släppa nya drivare, åtminstone släpps det nya drivrutiner på Windows Update med jämna mellanrum.

japp vi använder samma moderkort ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte testat windows drivers.. ska jag hämta dem från deras hemsida eller? vardå? tykcer den är väldigt rörig..

Nej du gå in på Windows Update (hittas i Startmenyn), där lär det kunna finnas en nyare och bättre drivrutin för nätverkskortet som gör att det fungerar bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Beställde hotfixarna igår från Microsoft KB933657 samt KB937168, dessa löste mina problem på min vistadator (Acer) med att nätverksanslutningen kopplar ifrån stundtals, ibland oftare, ibland med längre mellanrum, så som sagt ännu funkar det fin fint.. Fattar inte varför Microsoft ej testar dessa fullt ut o släpper dom officiellt, för det är juh säkerligen fler som har problem.. men men.. Peppar peppar.. hoppas det fortsätter funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...