Gå till innehåll

Problem med Internet i Vista


NWJ

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har registrerat mig här då jag tycker det verkar finnas mycket kunnigt folk här! :)

Jag har egentligen 2 problem med min dator som jag hoppas kunna få hjälp med!

Det är möjligt att de båda har med varandra att göra.

Först lite kort om min dator. Det är en ny bärbar dator, 2ghz ram med NVIDIA grafikkort. Vista Home premium. 32x. Använder Comhem, med kabel. Alltså inte trådlöst. Tidigare hade jag Norton Internet Security 2007 installerat men tog bort det igår då jag trodde att det kunde ha med det att göra.

1) Problem 1 är att nätet hänger sig. Det händer oregelbundet så jag kan inte säga vad det beror på. Man får då starta om datorn, och då funkar det igen. Om det fungerar så bryts det om man ex. skickar en fil i Windows Live Messenger. Men det är överkomligt, problemet är att Internet kopplar ner så ofta o helt utan anledning.

2) Det andra problemet är att datorn då o då fryser sig. Går inte att göra något, inte ens röra muspekaren. Bara starta om o hoppas på det bästa. Även detta händer oregelbundet, men förhållandevis ofta vid uppstart. (De första 10 minuterna datorn är igång, men ibland efter flera timmar). Detta inträffar ofta när man surfar.

Har försökt med en massa olika saker, men inte lyckats åtgärda detta....

Skulle vara grymt tacksam om någon kan hjälpa mig...

MVH NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst Fluorescent79

Har du en router mellan data och comhem?? Hur ser modemet ut, blinkar/lyser alla lampor som de ska??

Jag har själv comhem, och när saker och ting inte fungerar som de ska, så är det offtast modemet som tappat kontakten med omvärlden.

Något annat som jag märkt är att lease-tiden på ip-adressen är ganska kort. Så om det slutar fungera, prova med att öppna en kommandoprompt och kör

ipconfig /release

ipconfig /renew

Då ska du få en ny ipadress. Och då kanske det fungerar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

Just nätverksproblem i Vista hör dessvärre till vanligheterna och om du inte redan gjort det föreslår jag att du läser guiden jag skrivit för att lösa dessa :) Se, http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=131

Just ditt problem med att skicka filer med MSN har jag faktiskt haft själv på en burk men det fungerade rätt som det var och jag vet inte om det var en router-uppgradering eller drivrutinsuppdatering som löste det.

Det där med att datorn fryser låter högst märkligt, det har jag faktiskt aldrig varit med om. Ett bra tips är att börja med att uppgradera BIOS och att köra ett minnestest för att se att det inte är något fel med någon av minnesmodulerna. Ser också att du har Nvidia-kort i din burk, läs denna guide för att installera dom senaste Nvidia-drivrutinerna för att utesluta att dom orsakar problem; http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...4&Itemid=96

Vi börjar så i allafall! :)

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Fluorescent79: Menar du att man ska skriva in något i prompten, eller bara kolla vad som står?

Stenis: Gäller det även om man tappar kontakten med Internet, inte bara ett lokalt nätverk? Såg ingen hotfix för x32 - versionen? Eller missade jag bara den på nåt sätt? :)

Ska prova att uppgradera grafikkortet, men hinner inte förrän imorgon... Då ska jag ge feedback på tipset! BIOS, är det inte lite "farligt" att mixtra med det om man inte vet vad man ändrar? Eller har jag bara fått för mig det?

MVH NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En BIOS-uppgradering ska aldrig kunna gå fel så tillvida man inte har maximal otur och det bli strömlöst just då uppgraderingen skrivs ner på chippet. Jag har uppgraderat hundratals med datorer genom åren och har aldrig stött på problem som har förstört en dator/moderkort. Vad är det för märke och modell på din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis kommer BIOS-uppgradering som en EXE-fil som man kör men i Zeptos fall verkar det vara lite mer omständligt. Du ska ladda ner denna fil, ftp://ftp.zepto.dk/Znote6615WD/BIOS/v1.09v.iso, och detta är en avbildning av en CD-skiva. Det innebär att du måste bränna ut den på en CD med exempelvis gratisprogrammet BurnCDCC (http://www.terabyteunlimited.com/downloads/burncdcc.zip) och sedan starta upp datorn genom att se till att DVD/DVD-enheten ligger som första start/boot device.

Jag ser dock att BIOS inte uppdaterats sedan i december förra året och eftersom det är lite besvärligt att uppgradera BIOS så testa först att uppdatera alla drivrutiner och se om det löser problemet, och kör även minnestestet för att kontrollera RAM-minnet. Kolla också upp vilket BIOS du har, du ser när du startar datorn vilken knapp du ska trycka för att komma in i BIOS, där brukar det stå vilken version du har. Eftersom det BIOS som finns hos Zepto är gammalt kan det hända att du redan har det på din burk!

Lycka till iallafall och hör av dig om hur det går eller om du har några funderingar!

EDIT: Här har du alla Vista-drivrutiner från Zepto, som passar till din dator, kör in alla de senaste versionerna av drivrutinerna!

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6615WD/Drivers/Vista/32Bit/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya nätverksdrivrutiner löser förhoppningvis Internet-problemet: Ladda ner dessa direkt från Realtek ftp://209.216.61.149/cn/nic/Install_6195_0720.zip

ftp://202.65.194.212/cn/nic/Install_6195_0720.zip

ftp://61.56.86.122/cn/nic/Install_6195_0720.zip

(Välj en av länkarna, det är samma fil. Realtek brukar dock ha problem med hastigheten så testa dig fram vilken som går snabbast.)

De nätverksdrivrutinerna som finns på Zeptos hemsida är lite äldre varpå jag rekommenderar att du kör in dom nyaste drivrutinerna enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack!

:)

Men det är inte samma som som hotfixen? Hotfixen för 32 bitars Vista, med avbrytet Internet?

Och inte heller samma som jag ska uppdatera NVIDIAS grafikkortsdrivrutiner?

Ursäkta om jag verkar förvirrad... :)

Så om jag förstår det rätt bör jag:

1) Uppdatera nätverkskortet från Realtek

2) Uppdatera NVIDIAS grafikkort

3) Tanka hem hotfix för 32 bitars (som jag dock inte hittar)

// NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kom precis hem o jag provade att gå in på min enhetshanterare o provade att på mitt nätverkskort NVIDIA Geforce 7600 välja uppdatera drivrutin. Då stod det att den senaste redan var installerad? Tycker du ändå att jag ska prova installera den nya drivrutinen från NVIDIAs hemsida, i Geforce 7-serien? Det spelar ingen roll att det är till en bärbar dator? Såg att det fanns speciella drivisar för Laptop till andra serier nämligen. Så jag blev lite "feg" innan jag uppdaterar... Så jag har inte uppdaterat ännu, sla göra det imorgon då jag har mer tid.

En annan sak som jag såg nu under enhetshanteraren är att under Nätverkskort är det en gul triangel med utropstecken framför ett nytt fält som heter Microsoft 6-to-4 Adapter #2. Den har aldrig funnits tidigare, så jag tror inte att det har varit problemet med att nätet lägger ner. Men vad är det för nåt? Har det att göra med de olika IP-protokollen version 4 och version 6? Eller vad kan det handla om?

OBS. Jag har tankat hem drivisen från Realtek som du länkade till men inte uppdaterat den ännu. Om jag bara dubbelklickar på den filen som jag tankade, kommer den automatiskt rätt då? Under Realtek RTL8168..........

MVH NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Precis som du säger är det olika drivrutiner till de bärbara datorerna vad gäller grafikkort och Nvidias drivrutiner går inte att installera på din dator såtillvida du inte följer guiden jag länkade till. Problemet är också att datortillverkarna inte släpper drivrutiner så ofta och därför kan de vara buggiga. Nu såg jag dock att det fanns hyfsat nya drivrutiner att ladda hem från Zeptos hemsida så testa med om först.

Microsoft 6-to-4 Adapter är till för att tunnla IPv6-trafik över IPv4. Att den inte syns i vanliga fall beror på att den är dold. Om du klickar dig in på den vad står det för felkod och meddelande där? Egentligen skulle du också gå in på Egenskaper på ditt nätverkskort, under Nätverks- och delningscenter > Hantera nätverkskort och inaktivera Internet Protocol v6.

Jag vet inte om det finns någon installer i drivrutinspaketet du laddat ner, antaligen för det det men om det skulle saknas så har jag en guide för hur du uppdaterar drivrutiner manuellt i Vista, ,se http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=119

/ Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om du klickar dig in på den vad står det för felkod och meddelande där?"

Den här enheten fungerar inte korrekt eftersom det inte går att läsa in de nödvändiga drivrutinerna för enheten. (Kod 31) Klicka på Sök efter lösningar om du vill skicka information om enheten till Microsoft och kontrollera om det finns någon lösning.

"Egentligen skulle du också gå in på Egenskaper på ditt nätverkskort, under Nätverks- och delningscenter > Hantera nätverkskort och inaktivera Internet Protocol v6."

Hittade inte exakt på den vägen, men fick fram rutan med Egenskaper för anslutning till lokalt nätverk, och nätverksanslutningar. Där var bland annat IPV6 ibockad, jag bockade av den. Var det så du menade?

Fast det var ju inte på själva kortet?

Jag ska försöka fixa uppdateringarna imorgon, återkommer säkert med frågor. Du är till MYCKET STOR HJÄLP! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var drivrutinerna uppdaterade.

Grafikkortet tog jag från Zeptos hemsida, version 7.15.10 9759. Det var den nyaste på sidan, kanske dock finns någon ännu nyare.

Sen har jag också installerat till nätverkskortet. Där blev det version 6.195.625.

Har precis gjort dessa förändringar så jag har inte hunnit se om det gett ngt resultat. Tror du det är bäst att vänta med Vista Hotfixen, eller?

Det är fortfarande utropstecken på "...6to4 adapter". Går det att få bort på nåt sätt?

Jag återkommer med en "utvärdering" om det blev bättre med detta....

MVH NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu har jag hunnit testa datorn lite efter dessa uppdateringar. Första gången sen jag köpte datorn gick det att skicka filer över MSN, så helt klart blev det bättre. Nätet fungerade också bra i några timmar, men just innan jag skulle gå o lägga mig blev det ett gult utropstecken nere till höger där Internetanslutningen visas. Nere till vänster i webbläsaren stod det också något om dnserror.htm#. Vet inte om det har med något att göra eller om det står så bara för att datorn tappade nätanslutningen (vet inte vad som orsakade vad, om du förstår vad jag menar).

Så det verkar ha blivit bättre, men inte 100%-igt bra.

Har ju dock bara hunnit testa en kväll.

Vad tror du kan vara nästa steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skönt att det blev lite bättre. När du får utropstecknet på nätversikonen i högra hörnet, vad händer om du högerklickar den och väljer Diagnosticera och reparera, kommer nätverket igång då eller är det fortfarande stendött? Ett annat tips istället för att starta om datorn är att Gå till Nätverks- och delningscenter > Hantera nätverksanlutningar och högerklicka anslutningen för att inaktivera den för att sedan aktivera den igen.

Felet i webbläsaren beror på att du tappat nätverket och att adressen du surfat till inte kunde slås upp i DNS:en så det är inget konstigt.

Men, hur går vi vidare?

Steg 1:

Jag skulle se till att uppdatera alla drivrutiner på datorn till de senaste versionerna, ladda hem alla de senaste drivrutinerna från ftp://ftp.zepto.dk/Znote6615WD/Drivers/Vista/32Bit/ och installera dessa, för ljud, webcam osv.

Installera uppdateringarna:

http://www.microsoft.com/downloads/details...2c-d3eb2071bbec och http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=sv

Du bör också ringa till Microsoft support och beställa uppdateringen KB933657 och 937168 som båda har att göra med att nätverksanslutningen dör efter ett tag.

Steg 2:

Inte för att jag tror att det hjälper men du bör även se till att ha senaste BIOS, vilket är standard att uppgradera vid händelse av hårdvaruproblem, du hittar allt du behöver för detta (om än på norska) på ftp://ftp.zepto.dk/Znote6615WD/BIOS/.

Kontrollera också om det står något i "loggboken" som kanske kan leda oss problemet på spåret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev det här i "Problem med nätverk..."

"Om du är ute efter en hotfix som inte är lagd ut på nätet, så har Microsoft nu fixat en sida där du beställer hotfixen, eller KB:n. Mycket mer enkelt än att hålla på att ringa.

Här är länken:

https://support.microsoft.com/contactus2/em...0&WS=hotfix

PS: Funkar att beställa hotfixar för både XP och Vista"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är ute efter en hotfix som inte är lagd ut på nätet, så har Microsoft nu fixat en sida där du beställer hotfixen, eller KB:n. Mycket mer enkelt än att hålla på att ringa.

Fördelen med att ringa är att du får hotfixarna bara någon minut senare, beställer du via webben så kan det ta 8 timmar och i värsta fall mer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...